Vi har blivit med hus

Läget kl 23 i torsdags var följande: Vi har lämnat vårt hemland för obestämd tid med fyra väskor i bagaget, men just då bara med tre då en försvann mellan Washington och Tampa, vi undgick med en hårsmån att bli hemskickade med vändande flyg, vi har fyra nätter inbokade på hotell, sen vet vi inte var vi ska ta vägen och barnen får inte gå i skolan här. 

Kändes ärligt talat rätt så svart men ibland måste man ju våga hoppa. Som tur var utlöstes fallskärmen och idag (onsdag morgon) är läget detta: Vi har just lämnat av båda barnen vid deras respektive buss stop, går inte att lämna dem vid skolan då det är km-långa köer, och vi håller på att packa ihop våra prylar för att checka ut från hotellet om en timme. Vi ska köra direkt härifrån till VÅRT hus där kylskåp och madrasser kommer att levereras klockan tre i em. Ner som en pannkaka upp som en sol, läget kan ändra sig snabbt…. 

Här är det 300 m2 och militärgröntNär vi befann oss över Atlanten fick Beth, vår ständigt aktive mäklare, besked om att alla parter undertecknat alla papper. Hennes frustration att inte kunna ringa oss mitt i natten och skrika ”We got it” motsvarade antagligen Carl Bernsteins om han inte fått skrika ”stoppa pressarna” vid Watergate skandalen. Däremot for hon genast ut till hotellet och bifogade en lapp till den enorma ”Welcome home” korg fylld med snacks, godis och dricka, som hon lämnat där tidigare. När Beth väl en gång tagit beslutet att ta hand om en gör hon det med besked och givetvis kunde hon inte stå ut med tanken att vi skulle landa trötta och hungriga utan någon att stoppa i oss. Olyckligtvis bytte vi rum vid framkomsten så vi fick korgen först nästa dag. 

Eftersom jag är lika pessimistisk när det gäller amerikanska banker och besked om hus som jag är optimistisk när det gäller att klämma ner prylar i resväskor, förväntade jag mig inga under förrän vi hade nyckeln i vår hand. Men på fredagen hade vi besiktningsman där och det framkom bara smågrejor som lätt kan fixas. Helgen ägnades åt att beställa kylskåp, TV, tvättmaskin, madrasser och en rejäl inköpsrunda på Ikea. Allting tar en otrolig tid här, det tog oss fyra timmar att fixa ovanstående exkl Ikea som tog lika lång tid.

Flickorna skulle läkarundersökas annars kommer de inte in i skolan och vaccinationsintyg ska fram. Hade som tur var förberett allt hemma men till helgen ska vi åka och ta ett par sprutor till, Antonia mot vattenkoppor och Alicia något annat dos fem som vi inte tar i Sverige. Behövde också ett bevis på att vi bor någonstans så på måndagen när vi varit och undertecknat papperna på huset och YEEESSS fått nyckeln, for jag och flickorna direkt till skolorna. Som vanligt supertrevliga människor, trots att man kommer i sista minuten, dagen innan skolan börjar. Skolorna är en berättelse för sig som kommer att följa inom den närmsta tiden, men så mycket kan jag säga, vi har det bra i Sverige! 

Nu är det dags för utcheckning och tack alla ni som skriver och undrar hur det går, så fort läget lugnat ner sig lite ska jag svara på alla mejl. To be continued……


Kommentarer
Postat av: Andy

GRATTIS TILL KÅKEN!



hang in there bara! :)



(kan sprida lite extra ljus till er att berätta att det är klass 1 varning i Skåne och att det rajnar bysalösa smauherar på tvären i Malmö).

2010-08-25 @ 15:53:42
Postat av: kerstin

Underbart att det ordnade sig med hus o skola.

Jag måste fråga om er hyresgäst har nykel till ert hus ?...

2010-08-25 @ 19:57:33
Postat av: Magnus Rosdahl

Vad härligt! Vad kul! Vad skönt! Äntligen har ni fått ert efterlängtade hus. Stort mega-grattis! Efterlyser bilder och givetvis adress så jag kan kolla läget på Google Earth.

2010-08-25 @ 23:45:51
Postat av: Annika Hansson

Härligt att det ordnade sig!

2010-08-26 @ 11:53:07
Postat av: Peter

Bra att "allt" ordnat sig, speciellt tjejernas skolgång. Jag såg framför mig en situation där Patricia varje dag, under 8 timmar, körde hemskola med tjejerna(-; "Barn, idag ska jag förklara varför PI har 7 decimaler, sedan ska vi kolla lite på imperfekt-formen"!

När det gäller inredningen i huset; glöm inte att jag och Birgitta föredrar lite spacig inredning, gärna stål och glas. Tänk på det när ni inreder "uthuset".



Peter o Birgitta

2010-08-27 @ 11:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0