Hunnavär

Alla människor är förkylda, inklusive den Nybergska familjen. Alla skyller på vädret, på fullt allvar, eftersom det är osedvanligt kallt för årstiden, och ingen vill över huvud taget höra på det örat att det är baciller som är skyldiga, inte vädret. Till och med jag har fått ge upp och lagt sandalerna på hyllan, går ju inte att han sockar i sandaler, man är väl ingen dansk heller, men vägrar att sätta på mig de fotbeklädnader som halva den amerikanska befolkningen bär (98% av alla kvinnor), nämligen UGG-stövlar. Mot alla regler är dessa modestövlar både funktionella och varma, praktiska, rätt fula och så kommer de från Australien. Antonia är den andra medlemmen i familjen som vägrar bära dessa, tur för min plånbok det, hon med sina snabbväxande fötter, däremot fick jag införskaffa ett par sådana till Alicia. Å andra sidan var jag snabbövertalad att införskaffa den andra persedeln som precis alla kvinnor bär här, nämligen en Coach-väska och plånbok. Ett absolut måste om du inte ska vara ohjälplig efter men å andra sidan tror jag inte det hjälper mitt anseende med en ursnygg väska när jag nu i dessa köldens dagar traskar omkring i en ful svart jacka (varm), vita halvlånga sommarbyxor (de enda jag hade med hit och har inte hittat några andra jag tycker om), korta strumpor och rosa gympaskor till det. Ingen snygg outfit!

 

Häromdagen fick jag till och med skrapa rutan när jag skjutsade Antonia till bussen. Jag vet att det bara är 100 meter dit, men en minusgrad är mentalt mycket kallare här än vad 15 är i Sverige. Det var frost på gräsmattan och alla barnen var i extas över att det hade snöat. Antonia rynkade på näsan och undrade hur dumma de kunde vara, snö, det här? I alla fall satte kylan fart på egg-nod förbrukningen här i de västra delarna av Florida, alla ursäkter går bra för att dricka alkoholhaltiga drycker, själv kör vi ju hårt med vår glögg. Egg-nod (eller eggnog?) är en äggtoddy liknande dryck som innehåller, givetvis ägg, samt rikligt med rom, kokosmjölk och diverse kryddor, givetvis helt livsfarlig.

 

I söndags var det Luciafirande nere i Tampa, ett fantastiskt vackert och stämningsfull Luciatåg, självklart, när det innehöll både Alicia som Lucia och Antonia som versläsande tärna. Tyvärr var lokalen väldigt mörk så videon blev inget vidare, men ska i alla fall göra ett försök att lägga ut den på youtube inom det snaraste. Vi var inhyrda i den italienska lokalen nere vid hamnen och det var minst 150 pers som var och åsåg denna ursvenska tradition, som kommer från Italien. Många var ingifta i amerikanska familjer och en hel del förstod bara engelska, men känslan av ursvensk tradition verkade svepa över alla, förutom den fotograf från St Pete Times då, som var där och tog en massa kort och publicerade ett på Ida och Vendela som står och pratar innan luciatåget, inget tåg eller Lucia i närheten, en sådan bild vore otänkbar i en svensk tidning, i alla fall om det togs under ett Lucia-firande.   

 

Veckans trevligaste händelse var när jag fick visa leg på Publix vid inköpande av några flaskor vin och kassörskan, efter granskande av leget utbrast ”67! Oh no, you are kidding me?” Försökte göra om mästerstycket några dagar senare, tog hennes kassa fastän det var två meter längre kö, men den här gången bara smålog hon och räckte glatt över kvittot, hmmm, jäkla amerikanare, varför kan de inte vara lika onotoriskt överdrivna i alla lägen?


Kommentarer
Postat av: Andy

Uggis är så jävla fula.

2010-12-15 @ 16:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0