Luccekatter

Tog mig i hampan idag och bestämde mig för att göra de där luccekatterna, den 13:e närmar sig ju med stormsteg. Inte mitt favoritnöje att baka, misslyckas alltid och brukar alltid glömma någon oviktig ingrediens, typ mjöl. Har för säkerhets skull köpt hem mjöl, self-rising och det var ju tur det eftersom jag bara hällde i ett paket torrjäst när det skulle vara två, kunde minsann inte se någon instruktion om hur mycket det skulle vara, Carina som är lite noggrannare hade omvandlat färsk jäst till mängden torr, men det jäste lite grann i alla fall. Gav 6 dollar för ett halvt gram saffran och jag som tycker det är dyrt hemma, här slår det alla rekord, trots det höga kilopriset hänger det dock framme i butiken, inget dolt bakom kassorna här inte. Tog en påse som hängde bredvid också och som bara kostade 75 cent, medel att färga paella med, typ gurkmeja eller något och slängde ner båda preparaten i degen, blev fint gul. Dubbelkollade receptet och prickade mentalt av allt, jodå både mjöl och socker med, mjölken blev vidbränd för Tommy kom ut i köket och ville ha mig att titta på en kalkyl samtidigt och detta var två så vitt skilda ämnen att inte ens mitt kvinnliga logistiska sinne klarade av det.

 

Utan att skryta kan jag nog säga att jag besitter vissa konstnärliga anlag, inte vad gäller handstil eller något sådant, den är i bästa läkarstil nästintill oläslig, men rita kan jag hyfsat bra, tyvärr sträcker sig denna konstnärliga gren inte så långt som till bakning. Hur jag än bar mig åt blev det bara ojämna, knöliga kluttar, inte ett dugg likt de som visades under receptet på hemsidan. Upptäckte också att jag inte har några plåtar, i Sverige skulle man givetvis lämna kvar plåtarna när man flyttar, men kan man ta med sig kyl och frys kan man förstås ta med sig plåtarna. Har en jätteugn, en och en halv gång så stor som den hemma i Sverige, men det hjälper ju inte när jag bara har en ugnsform att köra på samtidigt. Tre omgångar fick det bli och då blev det ändå bara 30 bullar.

 

Undervärmen från ugnen var enorm, trots en lite fesbrun yta på ovansidan blev de helt svart undertill, Tommy som kämpar för att hålla mina tvinande husmorskänslor  vid liv, tyckte ändå optimistiska ”att ovansidan kan vi ju äta i alla fall”. Doftade mysko gjorde det också, liksom lite….räkaktigt…? Kollade påsen med paellafärgen, färg OCH smak, bra jobbat Nyberg, innehöll både paprika, salt och diverse andra kryddor, men har jag nu slitit med dem ska de ätas upp, med eller utan paprika smak och svart undersida.

 

Alicias ISOL-lärare ringde idag, ISOL är hjälpundervisning i engelska för de som inte har engelska som förstaspråk, och meddelade att hon hade testat om Alicia och hon hade redan från början undrat vad hon gjorde i hennes klass. I samråd med rektorn hade hon nu bestämt att Alicia skulle lämna ISOL-undervisningen och hamna i den vanligt klassen istället, så nu blir det intensive reading och art istället. Hon avslutade med att säga att Alicia var en ”great, great girl” och ”you should be proud of her”.  Kunde bara intyga att det är vi verkligen och i egenskap av mamma är jag numera ungefär två meter lång.


Kommentarer
Postat av: Carina

Skoja bara när jag bad om en fika.....tänkte att jag nöjer mig med att få se lussebullarna på bild.....;)

2010-12-10 @ 13:30:13
Postat av: Magnus

En julstressad blond hemmafru innanför Tampas tullar

Skulle till den kära familjen baka svenska lussebullar

Bullarna gick ej att tugga eller att svälja

var svarta av sot och smakade paella

Vår fru nu äter dem själv och håret på henne sig krullar

(Jag ber om ursäkt för de krystade rimmen. Försök själva hitta bra rim på lussebullar )

2010-12-10 @ 14:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0