Kryssning och första advent

Oj, att fem dagar kan gå så fort! Vi hade en medlem av familjen som helst inte ville följa med alls, ”Ni förstör mitt sociala liv” men som inte ville kliva av båten när det var dags, förresten ville inte någon av de underåriga kliva av något skepp, båda var helnöjda, liksom även den vuxna publiken.  Var ska jag börja med uttalandena? Själva båten var helt ok, hytten fin, de publika ställena fina, servicen ombord 100% och maten var ju bara ett kapitel för sig själv. Känns som amerika i ett nötskal, mycket mat, mycket aktiviteter, gå in för att roa folk, klä upp dem som önskar, skicka in resten i en buffé restaurang och framför allt, underhåll dem.

 
Det var inte igår vi dansade kan jag lova.


Antonia var rena disco drottningen på dansgolvet

Vi tillbringade nog en 30-40% av tiden med att äta, planera ätandet eller längta till matbordet och jag vågar inte ens tänka på vad en pound inriktad våg skulle våga visa i dagläget. Mest intressant var att se Alicias tallrikar, det var inte några tallriksmodeller som gällde där inte. Frukosten inleddes med en dounat, tätt följd av våfflor med jordgubbsylt och grädde. Lunchen var gigantisk, med hur många val som helst, men en snabb titt på omgivningen brukade ge en hamburgare, en pizza slice eller en lätt tacos grej, varpå dessertbordet snabbt äntrades och tömdes på minst två tårtbitar med godsaker. Som dessert på desserten, en mjukglass, välj själv fyllning, smak och storlek. Tre timmar senare måste man ju ha mellan mål, vi hade nämligen sen middagstid vid halvnio, och då slank det ju lätt när ett par crepes med chokladsås och vita chokladflakes, i combination med chokladscones och strössel. Middagen var ju däremot proper och fin, både förrätt och varmrätt blev halvrörd medan efterrätten, konstig nog, slank ner helrörd. Våra barn är vid dagens kväll så sockerhöga så jag har bara inte ord för det. Ett nyktert seende på situationen hade givetvis gett gällande att strikta kostregler skulle trätt in, men hallå, vi har semester, den vuxna avdelningen drack drinkar varje dag och till och med Tommy ”karaktär” Nyberg käkade vetebröd till frukost så låt dem hållas, det är inte så ofta! Jaaaaaa, Peter, jag kan redan se din kommentar ”Bra jobbat Alicia, men jag skulle nog haft lite chokladsås på pizzan också”.


Svåra beslut att fatta


Eftermiddagsglass, ett måste 

Själv har jag sabbat tre månaders zumba övningar genom bara fem dagars kryssnig, trots idoga försök att besöka gymmet på båten. Lika mycket som jag älskar zumban, lika mycket hatar jag gymmet, arrggghhh, vad tråkigt, gjorde ett tafatt försök med vikterna men bara kände att åhhhh vad jag fuskar och åhhhhh vad tråkigt det är, lika bra att ge upp. Fanns faktiskt två seriösa gympa pass, klockan sju och halv åtta på morgonen, vilka jäkla sadister, du är på semester och förväntas göra dina gympaövningar mitt i natten!?! Nej tack, då tog vi hellre en powerwalk på joggingslingan, i hela….femton…ok…tolv,,,,ja,ja….sju….okej då tre minuter, och sedan kände vi oss väldigt hurtiga.  Blir väldigt långt inlägg om jag ska skriv a om allt så jag fortsätter kryss-berättelsen imorgon.

 

Fika



Guds öga?

Idag är det första advent och det firade vi genom att ringa hem och höra om snökaos och diverse andra vädersituationer, Andys ordval om vad det svenska vintervädret innebär kan jag inte ens citera utan att hamna i IT-cencuren så det får vara, men vi har fortsatt blå himmel och 25 grader idag. Familjen Åkermark har åkt till NY och Åsa är och roar sig i Spanien så vi grillade tillsammans med Tobbe och alla hans pojkar ikväll, Amerikansk standard, hamburgare. Inledde dock med pepparkakor och mögelost samt Ikea-inköpt och spetsad glögg, är det advent så är det. Blev också vederbörligen imponerade av Tobbes julskyltning, här köper man inte en liten slinga och virar runt palmen, här köper man metervis med lampor på sladdvinda och virar in hela huset i. Känner att vi ligger klart efter, har bara lyckats få fram en ljusstake med fyra ljus i, inte ett dugg amerikanskt, men den riktiga julkänslan vill inte riktigt instämma sig, kan bero på att det är några grader för varmt ute….

Glögg, pepparkakor, tänt ljus, vad kan man mer begära?


Kommentarer
Postat av: Magnus

Kryssningar är fulla av frestelser. Trodde inte ni så lätt skulle falla för de kulinariska dito. Men Tommy skötte sig bra, plockar det bästa ur fruktbuffén, av fotot att döma.

Trevlig advent till er alla. Kan vaaarmt rekommendera Blossa Starkvinsglögg, klassisk och svårslagen doft/smakupplevelse. Ska jag lägga undan en flaska till er?

2010-11-29 @ 16:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0