Tandläkare

Etthundrasjuttioen dollar och femtio cent fattigare idag och inget fick jag för pengarna, blev bara av med något. Eller jag och jag, Alicia var det ju. Hon ringde på förmiddagen, då hade hennes lärare skickat henne till skolsköterskan, hon har nämligen en tand, nr 17 av mjölktänderna, som håller på att tappas och den nya växer och trycker på hela tiden. Den gamla tanden satt nu fast till hälften och efter gårdagens frosseri i godis hade den fått sig ytterligare en knäck och glappade nu för fullt varenda gång hon öppnade munnen, vilket är rätt ofta när det gäller henne. Vi uppsökte alltså den närmsta barntandläkare kliniken vi hittade, vilken lyckligtvis låg precis om hörnet, dvs bara 10 minuters körning. Stor glad skylt med children dentist men dörren var grå och trist och låst och alla persienner fördragna men när vi knackade på uppenbarade det sig faktiskt en sköterska som förklarade att de hade lunchstängt. Från klockan halv tolv till två, de gottegrisarna, är vi i Spanien eller?

 

Uppenbarade oss där vid två igen och när man klev in genom den grå dörren fanns det en jätteklinik därbakom som byggde in på djupet i byggnaden. No privacy här inte, det var inte egna små rum som vi är vana vid utan en stor sal med uppbyggda 1,5 meters höga  äggar mellan tandläkarstolarna. Dock supertrevlig personal och efter att tandläkaren konstaterat (efter röntgenbild också…) att det var den nya tanden som tryckte på, nejmenojdå kunde jag aldrig ha listat ut, kylde han ner området runt om och föreslog att hon skulle försöka dra ut den själv, det blev mycket billigare för oss då. Jag såg dollarsedlarna flyga iväg likt Ikaros vingar brännande sig i solen och föreslog att jag skulle ta ett tag också men hon bet mig nästan i fingrarna och uttryckte en önskan om att jag skulle befinna mig ganska långt därifrån, helst så fort som möjligt.

 

 Tanden satt dock som berget så nästa steg var att de bedövade henne med lustgas, han frågade om hon tålde det vilket jag kunde svara ett ärligt vet ej på, sista gången hon fick lustgas var hon nätt och jämt nio månader efter tillverkningsdatum och jag var nära att strypa någon med slangen när jag inte kunde få med mig lustgasen när de skulle forsla mig och säng, men inte lustgas som satt fast i väggen, genom hela Ljungby BB för att ta en röntgenbild på mina något för smala höfter. Fattar inte det, de är inte ett dugg smala från utsidan. Idag blev hon i alla fall behagligt lullig och missade nästan när tandläkaren satte bedövningssprutan i gommen och sen enkelt avlägsnade tanden. Blev inget klistermärke men hon fick en badboll och en söt rosa ask att ha tanden i. Typiskt, vi har aldrig någonsin gjort ett extrabesök hos tandvården i Sverige, där det är gratis, men hit hinner vi knappt packa upp tandborsten innan det är dags här. Nåväl, 1200 spänn, kunde varit värre, hade faktiskt förväntat mig något mycket värre, med tanke på att en undersökning av de egna tänderna brakar loss på 800 spänn bara man öppnar käften och tandläkaren visar en bit tandtråd i Sverige.

 

I skrivande stund sitter vi och väntar på att Ing-Marie och Nisse ska dyka upp, deras plan landade för en stund sedan och nu är frågan hur lång tid det tar för dem att leta sig hit. Utan gps men med en utförlig, av mig nedtecknad, vägbeskrivning. Stackarna….kan nog dröja ett tag…..


Kommentarer
Postat av: Magnus

En godisglad tjej i Amerikas förlovade land

Var nödd och tvungen ta bort en ömmande tand

Med lustgas blev hon bedövad

men Mamma blev bara bedrövad

när hon fick tandläkarens räkning i sin hand

2010-11-02 @ 09:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0