Veterans day

Det är så skönt att ha en egen toalett, ett helt privat utrymme som är bara ens eget. Man vet precis alltid var ens saker är, behöver jag t ex min hårborste går jag bara till Antonias toalett, den ligger alltid där. Min nagelklippare och pincett hittar jag på Tommys avdelning och plattången hos Alicia, hon har visserligen en egen, men min verkar lättare att använda, trots att hon faktiskt får gå och hämta den först. Mitt nyinköpta hårspray hann bara till trappan innan den försvann in till äldsta dottern och mina parfymer och nagellack har jag inte sett röken av. Nagellackborttagningen hittade jag förstås på Alicias toa. Antonias hårschampo och handduk är dock i mitt badrum då hon inte gillar sin egen dusch och alltid använder vår. Funkar bra med att alla ska städa sin egen toalett också. Tommy kör undantagslöst med ”jag dammsugar så kan du väl ta toaletterna”, Alicia lägger sina läppglans i ordning på vasken och Antonia brukar hänga upp sin handduk så är allt klart.

 

Idag är det alltså the Veterans day, en del är lediga och en del inte, men jag bestämde att familjen Nyberg skulle ta ledigt och åka till stranden, ett ställe vi inte uppsökt sedan vi kom hit. Tommy hade ett telefonmöte att klara av men senast halv tio, tio skulle vi vara iväg, det tar faktiskt en hel timme till stranden och hemma i Sverige har vi två minuter, kontraster. Med vår vanliga planering kom vi iväg kvart över elva, ett rent under bara det, mycket planering med resor, hamnar man i rusningstrafiken kan en resa ta två och en halv timme istället för en. Tjugosju grader i luften men vinden var lite kall för oss bortklemade svenskar, men det blev ändå en skön dag. Alva och Ida var också med vilket förhindrade en hel del kiv och gjorde stämningen mycket bättre bland Nyberg juniors.

 

Jaha, tagit med telefonen och inte så bra....

Själv var jag duktig och packade ner stora kameran, tänkte för en gångs skull ta lite bilder, lär väl bli sista gången på stranden innan mars-april någon gång. Kollade till och med att batterierna var bra och skulle räcka, intelligent. Hade ju också varit intelligent att kontrollera att minneskortet var med, det var det inte, satt fortfarande hemma sedan jag sist laddat över bilder till datorn. Men om ni blundar och föreställer er en blå himmel med strålande sol, ljummen saltbestänkt luft som smeker näsborrarna, sand två nyanser vitare än Mellbys och mjuk som potatismjöl, snäckor i vattenbrynet och fem blondiner som omgärdar Tommy så har ni scenariot framför er.

 

Barnen har thanksgiving lov den 22 i en hel vecka så faktiskt har vi bokat en kryssning på fem nätter. Bara två stopp i Karibien men det ska bli så skönt att komma iväg och bara vara ledig och vara lyxig på en båt. Var ju så säker på den amerikanska klädkoden så jag har överhuvudtaget inte packat ner ett hyfsat propert plagg, måste olyckligtvis bli shopping igen och även Tommy måste införskaffa en kostym och några skjortor. Fast imorgon blir det Ikea, ska bli så skönt att få ett matsalsbord och lite stolar, sen känns huset rätt färdigt och så kan vi börja bjuda hem folk, har inte varit så lätt innan med ett bord för fyra inomhus, man blir lätt beroende av bra väder. Det är ju ”vinter” nu och trots att barnen har täckjackor, mössor och vantar (inte våra) går jag fortfarande omkring i sandaler och kortbyxor, men kvällarna är ibland lite kalla så en matplats inomhus är ju inte fel. När jag tänker på de svenska väderrapporter jag får hemifrån känner jag mig väldigt bortklemad…..


Kommentarer
Postat av: Magnus

Kryssning i Karibien låter helt underbart. Var gör ni stoppen? Vilket fartyg och rederi? Kul att veta, nyfiken som jag är. Läste dina inledande rader om toalettbestyr och saker och ting (inte) på sin plats. Lär lösa sig på kryssningen, där får ni vackert dela toalettutrymmet - såvida ni inte beställt varsin hytt. Och glöm inte kameran, inklusive tillbehören!

2010-11-12 @ 13:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0