American driver license och Lucia (redan?)

Eller license to kill? Är väl snudd på det, jag rätt nära att ta livet av rätt många amerikanska byråkrater idag. Den något maffiga bilförsäkringen föranledde oss till att ta ett amerikanskt körkort, efter ett halvår eller år med detta innehav kommer nämligen premien att typ halveras, obs, det är säljargumenten nu, om ett halvår är det så att hade vi bara haft europeiskt körkort så hade premien varit en fjärdedel, dessa logiska amerikanare. Som vanligt hade vi haft massor av hjälp av våra svensk-amerikanska vänner vilka tipsade oss om att boka tid innan vi åkte in för testet. Smart, kön till obokat var 12 meter medan vi hade en person framför oss i bokat tiden, som dessutom gick före hela tiden, oberoende av om de andra stått längre och väntat. Konstigt system! Väl framme bekräftades åter tesen, offentligt anställd=humorbefriad, negativ, sur anställd. Punkt. Fast hon skrattade faktiskt litegrann när jag, stressad och nervös, placerade alla fem fingrarna där hon pekade, men nej, PANNAN sa hon igen och jag tryckte pannan mot glasögonen som jag skulle lagt ögonen emot för att göra syntesten. Ahhh, kan riktigt se det framför mig, 90 grader krumbuktande, ivrigt försöka få in pannluggen i ögonhöjd, stirrandes på mina skosulor, medan hon sammanledes försöker få ur mig 15 bokstäver, jag, jag fattar givetvis ingenting. Till slut siktade jag då in ögonen i rätt hål och syntesten var ju inte över hövan svår att klara, det kan jag försäkra. Blev kommenderad att läsa på rad fem, ungefär som att läsa i en pocketbok, med läsglasögon styrka två. Fanns två sektioner till längre ner, för att inte kunna läsa dem måste du lida av grå starr i sista stadiet.

 

Ja, sen var det då teorin. Tjugo frågor varav den första var ditt födelsedatum. Det skulle vara så himla lätt enligt alla som gjort detta men hallå, hur fort får en tung lastbil köra i ett business område och hur lång får max linan vara när du drar en annan bil och vad är fartbegränsningen på en mediterrane way? Yes, vad många chansningar det blev, vilket straffade sig direkt, YOU FAILED, gå tillbaka till gå. Återvände till luckan, fick böta fem dollar och göra en ny test. Lyckligtvis fick jag en snäll en, alla frågor med tre alternativ + ett sista med ”alla ovan är rätt” är automatiskt ”alla ovan”. Fick fem sådana frågor + att man får ha fem fel dvs 50% chans att klara sig, gå och köp en lott. Lyckades vid andra försöket och sen var det dags för uppkörning. Två rundor runt parkeringsplatsen med en hel hoper stopptecken, en liten sväng ut på stora vägen, en parkering på en plats gjord för en buss och lite allmänt trevligt prat så var man i hamn. Tämjde mitt något otrevliga humör vid stressituationer och undvek att köra på tre idioter i korta kjolar som trodde att de ägde vägen, svalde min tunga och gav dem tecknet "varsågod att passera och ta din tíd du". Mina innersta tankar ville de inte ens läsa. Tror inte det gynnade mig att jag innan själva uppkörningen var tvungen att ta bort wellpappen som låg virad runt vår öltunna och stack upp och täckte halva bakfönstret, kan även tala om att min bakåtbrygga när jag försöker ta fast vår 29-liters öltunna, innan den ramlar ut från det minimala bagageutrymmet, lätt böjandes bakåt på både knän och överkropp, är guld värd. Tyvärr ofilmad. Eller tur.  Avböjde all hjälp från den nu lätt skärrade körfunktionären, som för andra gången började förklara reglerna för mig. Den jäkla tunnan for sedan fram och tillbaka och jag såg hur han ryckte till vid varenda liten inbromsning jag gjorde, snacka om distraktion. Han förklarede, en gång till, att han inte skulle försöka sätta dit mig på något och allt var väldigt lätt. Blev jätteglad när jag kört igenom allt och fick minsann 18 poäng. Visade sig sedan att det var 18 minuspoäng, har noll koll på hur många man får ha men hurrey, jag är igenom. Lite märkligt om man misslyckas, då sätter man sig i bilen och kör dit dagen efter, fast jag antar att samma regler inte gäller för de som tar nytt körkort.

 

Igår orkade jag inte skriva, lååång dag som avslutades med hyrande av film. Är lätt fascinerad av detta, en dollar för en hyfsat ny film, Prince of Percian, visserligen ingen flashigt fodral men man får tom kvitto tillsänt sin mailadress. Neeejjj, det är inga hembrända skivor, visserligen kostar bensinen 50 spänn för att köra att lämna och hämta dem, men man måste ju nästan alltid ut och köra i vilket fall som helst. Allt mindre än 30 minuter, körtid, är kort avstånd. Med amerikanska mått mätt.

 

Igår var det lucia, eller i alla fall första övningen till dito koncept. Så många svenskar vi är här då! Nerifrån St Pete upp till oss täcker vi med råge in ett helt luciatåg, med undantag av stjärngossar och tomtar över fem år vilka lyse med sin bortovaro. Vilken skillnad, tjejerna längtar efter att tassa fram med glitter i håret i vita särkar, underbelysta med vitt sken, medan killarna direkt avböjer att sätta på sig en kon i håret och hålla i en pappersstjärna., ehhh, konstigt… Men en härlig tradition, hoppas vi lyckas få fram några killar kören, har svårt att se stalledrängen framsjungen av endast flickröster. Hmmm, ja, snygg Lucia blev också framlottad förresten, den 12 december får ni kolla netversionen av Luciatåg i Tampa, då ståtar nämligen min Alicia som huvudperson i tåget!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Grattis till körkortet. Ännu mer grattis till att ha fixat öltunnan. Allra mest grattis till Alicia som blivit A-Lucia. Fortsätt surfa på framgångsvågen!

2010-10-05 @ 22:23:38
Postat av: Alicia (bloggare)

Haha, tack Magnus!!

2010-10-13 @ 22:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0