Hatkärlek

Jag har inlett ett hatkärleksförhållande, ett verkligt intimt sådant och vi sammanstrålar minst en gång i veckan. Min älskade/hatade motpart är IKEA och ikväll var jag nära att bli GALEN, men jag kan ju inte bara nerkalla all världens förbannelse över företaget när jag i så hög grad är beroende av det. Komma hit som svensk och tro att du kan skapa ett väldesignat hem med hjälp av idel amerikanska möbelaffärer är lika dödfött som att försöka hålla vikten, ständigt käkandes pizza. Vet att jag är tjatig, men möbler här är fult, stort, överdrivet och murrigt, allt dessutom i bruna toner, att träda innanför Ikeas portar är som att se himlen öppna sig och stjärnorna gnistra mot en kristallklar himmel. Dessutom kan man ju som svensk inte klara sig utan lingonsylt och Kalles kaviar, patetiska självklarheter.

 

Lyckades övertala Carina att hon med sin förfinade smak och känsla för design skulle följa med mig till Ikea för att vara smakråd inför alla de här små måste köpen, typ mattor och pryttlar. Var inte ett alltför tungt jobb med den övertalningen, däremot hann inte Åsa följa med, hon skulle jobb – vem borde inte det - , men å andra sidan är hennes helt perfekta hem i princip färdiginrett så jag har en känsla av att hon är lika trött på Ikea som vad Tommy är och gärna hoppade denna utflykt idag.

 

Älskar Ikea, så mycket kul, så mycket att se, så mycket rolig svensk mat, så mycket att bilen knappt går att stänga igen. Hatar Ikea, av tre barstolar var det fyra skruvar som inte ville sig, gängorna krånglade och jag har nu en hel liten påse full med skruvar som Tommy ska få roa sig med på lördag samt ett antal som är indragna till hälften. Han ligger förresten inte särskilt bra till efter att jag, efter idogt letande, hittade skruvdragaren i garaget, sedan tillbehörslådan och slutligen kunde konstatera att bitset för insexnyckeln saknas, VAR ÄR DET?!? Satte slutligen ihop bordet till de fyra Cento-stolarna och yes, om inte skruveländet, den sista, bara vägrade att gå in och slutligen splittrades mitt framför ögonen på mig. Nu sitter den där skev och jäklig, hoppas den lider. Jag lider också, trots Carinas förslag att jag skulle ta den större modellen propsade jag på att ta det lilla bordet, vilket givetvis ser helt fjuttigt ut i detta mastodontrum, när ska man lära sig att ytorna här är de dubbla mot hemma?

 

Letade efter en svart/vit filt (vad annars) att ha i tv-rummet men när det perfekta exemplaret äntligen dök upp fanns det förstås bara i ett ex som visningsexemplar. Hittade dock en streckkod så slet raskt av den inplastade lappen och slängde filten i vagnen. Exakt 10 sekunder senare fick vi syn på nämnda filt, i travar, men varför lägga dem vid mattavdelningen och absolut ingen vid textilavdelningen som jag sprang tillbaka och kolla de två gånger? Och ja, man kanske behöver en filt så småningom, när airconditionen sätter in…

Just nu är det extremt hög temperatur för årstiden, uppemot 33 grader och jag lovar, det är inte skönt.Fast kanske, jämfört med Sveriges 10 grader och rusk och regn, joooooo det ÄR skönt!


Från gårdagens lunch, jag, Carina, Kim, Shiraz, Marilyn och Åsa bakom kameran. Skulle tagit en bild på lasset från Ikea idag, men vi var för utschasade för att bara orka.



Kommentarer
Postat av: Robert

Bästa fru Nyberg,

Om du är för lat för att använda IKEA:s originalnyckel, så gör som jag.

Plocka fram bågfilen, såga av en av IKEA:s nycklar, montera i chucken och skruva på!

/Robert

2010-11-01 @ 14:49:10
Postat av: Robert

Förrexten, det glömde jag, om du har problem med skruvar som trilskas, fila dem något spetsiga i änden, på tre "kanter". När du är klar så skall skruven se "trekantig" ut från ändan, och viola!

På med lite smörja, sen smiter den dit!

/Robert



2010-11-01 @ 14:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0