Sallad

Möbeljakt idag igen. Ville kastat mig ut igår vid halvsextiden för att köpa de där fötterna till tv-hyllan men min man tycker att man ska tänka efter före så det blev en tur dit idag istället. Vi skulle ändå åt det hållet för att kolla in Scandesigns outlet butik. Som tidigare nämnts innehar det amerikanska folket inte mycket av smak, i alla fall inte vad det gäller möbler, fattar inte att vi kan sälja så bra här. Stort, klunsigt, fult, brunt och tillverkat i Kina verkar vara varje möbelaffärs motto, spelar ingen roll om vi pratar soffa eller bokhylla. Scandesign däremot säljer bara möbler från Europa, läckra små saker som är prissatte därefter, men på deras utförsäljning kan man då göra klipp om man har tur. Besöket på Ikea tog under halvtimmen, nytt rekord och då fick vi med oss både fötter till hyllan och handtag till köket, hur kan man sätta upp ett kök utan handtag till luckorna? Vet inte hur många gånger jag gått och dragit i fel sida av luckan, oerhört korkat.

 

Har bakat idag, är själv imponerad. Det finns absolut inget mörkt bröd i affärerna, man kan hitta en ljusbrun, limpliknande sak, men det är inte närheten av fibrer i det, de slänger i något färgämne för att få det att verkar nyttigare, det kan jag svära på. Ikea säljer rågbröd i tetrapack, idel svenska uppfinningar, där man bara ska hälla på 6 dl vatten, skaka och så hälla ut i form, bakning som passar mig. Eftersom jag är ungefär lika begåvad i köket när det gäller att baka som jag är i trädgården när det gäller plantor, blev brödet något platt, fattar inte varför det inte jäste och något kompakt, vilket jag antar beror på den uteblivna jäsningen. Degen var himla fast också, undrar om det stod 6 cups och inte deciliter? Får nog återgå till luftigt, fiberfattigt, amerikanskt köpebröd.

 

Har ett närmast beroendeframkallat förhållande till Ruby Tuesday’s salladsbord och vi var något sent på det till lunch, klockan gick mot fyra så vi svängde inom där på hemväg från möbelutflykten. Kan ju återigen konstatera att min man är full av karaktär och disciplin och att jag är lagd åt helt andra hållet. Han höll sig till salladen medan jag tog combon, soppa och sallad, de har en ljuvligt clam and showder soppa, vet inte vad den innehåller förutom musslor, men den smakar hav och salt och krispigt med en lätt släng av sammet och grädde. Säkert väldigt nyttig. Kunde ju också konstatera att Tommy och jag inte pratar om samma rätt när det gäller sallad, han tar ordet i dess verkliga bemärkelse och fyller tallriken med sallad, tomat, rårivna morötter, rå broccoli och droppar slutligen över lite olivolja. Själv lyckas jag alltid råga tallriken med en 8-10 cm, för syns skull blir det lite sallad i botten, sen är det getost och kokta rödbetor, oliver, inlagda kronärtskockor, majs i någon god goja, nötter, torkade tranbär, någon slags frön som jag inte vet vad heter men som är goda, riven parmesanost, knaperstekt bacon och till sist ett rejält lager av deras underbart goda caesardressing, mums, det kallar jag sallad!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Brödtips: Köp "vanligt" brödmix och blanda in malet IKEA-knäckebröd. Bör bli grovt och gott (men jag har aldrig prövat). Om inte, släng det till Greta. Beträffande sallad så får du stöd för din uppfattning i Wikipedia: "Sallad är en typ av maträtt, oftast kall, som består av skurna och hackade ingredienser. En sallad som ska ätas som huvudrätt innehåller ofta annat än grönsaker, till exempel räkor, skinka, pasta, potatis eller bönor." Din tolkning är alltså klockren - men ge 17 i feta dressingar med konserveringsmedel, ta bara olivolja + lite vinäger möjligen.

2010-10-11 @ 16:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0