Skola, skola och skola

Tommy har låtit tv:n stå på hela dagen, det var en eller annan fotbollsmatch som skulle sändas någon gång och eftersom jag inte vet hur man byter kanal, eller sätter på och av tv:n för den delen heller, har den fått stå och gå. Sentimentalt till max, dök det upp ett gammalt avsnitt av ”Lilla Huset på Prärien”. Den kommer ni väl ihåg, den lilla familjen Perfekt Ingals som flyttar ut i vilda västern och jag bara älskade böckerna, har säkert läst dem 10-tal gånger. Har för mig att serien började visas när vi flyttade till Gnesta, dvs, mer än trettio år sedan och den är lika sentimental då som nu. Den lilla glimt jag såg idag visade Mary och skolan och kom då osökt att tänka på att det är precis likadant nu som då! Kommer mycke väl ihåg att författaren, Laura Ingals-Wilder, dubbelnamn på den tiden, bara det måste ha varit sensation och visat vilken stark kvinna hon var, född precis hundra år innan jag, dvs i början på åttiotalet, ha-ha, för jag är ju fortfarande inne på mitt tjugoåttonde år, eller möjligtvis 1867.  I Sverige har vi gått från att i princip inte ha några betyg alls, man har ju läst Kulla-Gulla också, till Godkännt, vidare till A osv, fortsatt till 1-5 och nu är det väl G och sådant igen om jag inte minns helt fel. I USA kör man konsekvent, det var 100% på proven för 100 år sedan och så är det fortfarande. Betygen är fortfarande A-F och disciplinen och tilltalen med Mrs och Mr detsamma. Varför ändra ett vinnande system?

 

Antonia kom hem strålande glad igår, de har börjat med tickets, denna gång är det plustickets. De får en varje gång plannern är undertecknad, började bra i fredags med att vi för första gången glömde skriva under och sedan när de uppför sig ovanligt bra. När de har 30 tickets får de en överraskning, förmodligen en bit godis. Hot och mutor, har ju alltid sagt att det är bra barnuppfostran, Anna Wahlgren, släng dig i väggen.

 

Det dimper ständigt in nya lappar, idag var det lapp om att stödja deras kakförsäljning, blev oerhört lättat så fort jag insåg att det inte gällde att baka några kakor, ett område där jag är lika duktig som i trädgården, alltså en ren katastrof. Man ska köpa, mycket lättare och godare också för den delen. Sen var det ”Falls gram”, trots förklaring fattar jag inte riktigt vad det är, men de ska fylla i till vem de vill ge ett meddelande och vem det är ifrån och så får mottagaren en godisbit och lappen och så betalar du en dollar. Skickade för säkerhets skull ett till varje av Antonias fröknar samt till hennes två bästa kompisar, hoppas hon får något själv också. Nästa lapp gällde junglemania som är på torsdag, någon slags fest med hopptorn och så tror jag. Sedan var det pumpkin festival + att de ska skära ut några pumpor på torsdag och behöver ha med sig en liten docka som ska kläs ut till älva, för det har de röstat fram, fattade inte det där heller. Däremot ska de ha en uppvisning, Pride (efter skolan) Parad, trodde det var något helt annat, där de ska ha med sig en bok och klä ut sig till en karaktär i boken. Arrrgghhh, vi har massor av kostymer hemma i Sverige, absolut inget här. En Pippi-kostym och bok någon?

 

Alicia kom hem med sina track-papper i retur, det var för sent att lämna in dem idag, träningen började ju igår. Arrrgghhhh igen, efter allt jobb jag haft?!? Satte mig genast och författade ett mejl till vederbörande lärare, de ska veta att det är en svensk kvinna de bråkar med. Alicia blev så förskräckt över mitt utbrott att hon snörde på sig de nyinköpta löparskorna och drog en runda runt sjön tillsammans med Ida. De var borta över en timme och det brukar ta 45-50 minuter att gå runt så jag tror inte det var något höjdartempo på den rundan. Ska bli spännande att se hur länge de ska hålla på med den träningen, schemat på väggen visar tre gånger i veckan, good luck girls.


Kommentarer
Postat av: Emelie

kikar in och önskar dig en fortsatt trevlig onsdag! :)

2010-10-20 @ 04:36:16
URL: http://saraelinemelie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0