Shopping

Kände att jag började bli trött på att shoppa. Detta fenomen har mig veterligen inte tagit kontrollen över min kropp de senaste trettio åren, så jag blev ytterst oroad. Det är klart, har nu tillbringat en månad med att köpa hus och sedan försöka fylla huset med diverse pinaler som man behöver för att kunna leva ett drägligt liv så man kan väl ha en viss förståelse för att mitt köpbehov stagnerat. Trots att vi har köpt en massa har vi fortfarande tunnsått med sittplatser, den sena leveransen av möbler kan ju  bero på att vi la vår order hos det där företaget Nelo alldeles för sent och att leveranstiden för att skicka dem till Amerikat är en halv livstid om det inte ska kosta en hel förmögenhet att skicka dem med flyg.

 

Till och med resorna ut till Ikea börjar kännas jobbiga, men det är i alla fall skönt att ta en eller ett par vändor dit i veckan, blir lite lagom att montera, att få en lastbilslast med platta paket som ska emballeras och sättas ihop ter sig för mig som en fullständigt overklig upplevelse och säkert också för Tommy som får glädjen att montera ihop 90% av paketen. Idag var jag dock solidarisk och erbjöd mig sätta ihop lådorna till Antonias Expedit-hylla och som vanligt läste jag den 16-sidiga bruksanvisningen och som vanligt blev jag inte förvånad när min make fick plocka isär hyllan för tredje gången för att vända en sida åt ett annat håll. Elak kvinna är jag, som dessutom flinade i tysthet åt hans vedermödor. Antonias rum börjar också bli klart nu, vi ska bara införskaffa en krok att hänga upp draperiet runt sängen i. Den stackars lilla kroken skiljer ordning från kaos, nu står sängen mitt i rummet, trappstegen där framför och alla verktyg ligger utspridda på golvet, man vet ju aldrig vad man behöver, men imorgon ska det förhoppningsvis serveras bildbevis.

 

Tog i alla fall en tur till Ross, för att inte inköpsmuskeln skulle förstenas alldeles. Förr åkte jag dit bara för klädernas och väskornas skull, numera är det i första hand hemsidan som hägrar. Där finns en massa udda märkesprylar till bra priser, eller vad sägs om en Ed Hardey väggklocka för 10 dollar? Deras kökssortiment är också kanon, idag fastnade jag för ett set med vispskålar i vitt med svarta prickar på, konstig färgkombination för att vara mig. Har lyckats förstöra mina favoritglasögon + det extra par jag hade med mig hit så jag investerade i två sådana också. Min ursäkt för att åka till Ross var att köpa sängkläder till Antonia, så ett set i vitt med brodyr hamnade också i inköpsvagnen, olyckligtvis visade det sig när jag kom hem att det var inget påslakan utan bara lakan som man viker ner. Otur, blir väl tvungen att ta en ny tur och handla något nytt.

 

Båda tjejerna hade ”halvdag” idag, detta fenomen inträffar varannan onsdag och innebär att de slutar två timmar tidigare än vanligt. Alicia kom hem och kastade sig över skype för att ringa Emma, i vanliga fall är hon hemma halv fem och ringa någon en vardag halv elva på kvällen är ju lite sent. Hade lockat Alicia med en tur till Wiregrass, men eftersom hennes telefonsamtal drog ut på tiden, bara en timme, fick vi skära ner det till Marschall istället och minsann om inte köplusten infann sig där också, Halleluja, jag är botad. Hittade ytterligare tre par solglasögon, Tommy påstår att alla fem paren ser likadana ut, men vad förstår han? Hmmm, måste väl i alla fall plocka ut max två par, får bli en avgörande fråga inför morgondagen.

 

Vi har förresten bestämt oss för vilken bil vi ska ha också! Gav oss ut igår med avsikt att titta på en svart Volvo XC90 årsmodell 2007 men någonstans på motorvägen ombestämde vi oss och for istället och kollade på en vit Dodge Journey från 2010. Alltså en likadan bil som vi har hemma…. Veliga Nybergs! Med tanke på att man får en tre år nyare bil till ett lägre pris känns nog Dodgen som ett bättre alternativ, den har dessutom gått mindre miles. Försökte lägga ett skambud på den, men det köpte de inte (sålde) så imorgon får vi väl krypa till korset och inhandla bilen, fem veckor med hyrbil börjar bli tröttsamt.

 

Vårt nyinredda kontor, det är mitt skrivbord som är rörigt, bättre ett rörigt än ett tomt...

Ibland jobbar vi så här också, strängt att stå och prata efter två timmar....

spegelblankt

För att fira att vi äntligen bestämt oss för bil, att tjejerna slutat tidigt och att min shoppinglust trots allt inte dött ut, (märkligt nog tyckte inte Tommy det sistnämnda var något att fira) och för att vi inte hade lust att laga mat, åkte vi till favoritstället Ruby Tuesday och käkade. Därinne gjorde jag bort mig genom att säga cheap istället för det affordable som hela familjen, inkl Antonia, visste att det hette och inte kunde låta bli att påminna mig om. Men billigt blev det, när Tommy tvingades bevista ett föräldramöte under min Sverige-vistelse ”Det var jag och 23 kärringar där” blev han pålurad ett kort för 10 dollar som bl a ger fri salladsbar till hela sällskapet. Deras salladsbar är fantastisk och jag kunde lätt klarat mig med den. De har nu utökat den med kronärtskockor, soltorkade tomater och riven parmesanost, tillsammans med fyra olika sorters sallad, körsbärstomater, fetaost, bacon, rödbetor och ungefär 50 andra saker blir det en formidabel förrätt, I lovet it. Kunde inte låta bli deras revbensspjäll, därtill väljer man två tillbehör och deras mos är ett måste, innehåller säkert 50% ost men är såååå god och så grillade sparrisar, vet inte vad de gör med dem men smaken är obetalbar. Alicia och Tommy körde på den vanliga 7-ouns köttbiten, Tommy sneglade på 9-ounsen men Alicia påminde honom om att han knappt orkat äta upp förra gången han beställde en 7:a,  och Antonia äter på barnmenyn, hamburgare som vanligt. Tjejernas dricka fylls på så fort de närmar sig botten och vi tog in en flaska vin som smakade förträffligt, finns att köpa på Publix för 13 dollar och här fick vi punga ut med 15, inte mycket avans för dem inte. Inklusive dricks blev vi 70 dollar fattigare, tror knappt jag hade kunnat köpa råvarorna för det priset, det är verkligen prisvärt att gå ut och äta här. Känns som om vi måste göra det mycket oftare, tänk vad pengar vi kan tjäna…..

Ruby Tuesday


Kommentarer
Postat av: Magnus

Ruby Tuesday och en flaska vin verkar härligt. Men, förlåt, jag undrar oroligt vem som körde hem? Inte Alicia väl, med de "lökringsglasögonen" lär hon inte ens hitta vägen ut ur lokalen.

2010-10-01 @ 09:28:45
Postat av: Birgitta

Hej alla glada Nybergare!

Följer med intresse alla er äventyr och vedermödor i "Ammerka"

Blev orolig på riktigt när du påstod att du INTE är shoppingsugen, en sådan varningskänsla bör tas på största allvar när det gäller just dig! Det känns dock betryggande att du tillfrisknade och är "Back on track"

Gillar även det nya kontoret, det syns tydligt vem som står högst i rang där, har du byggt ett podie under ditt skrivbord;-)

Tjejerna ser lika söta och goa ut som vanligt, längtar efter att få träffa den och er, tills dess:

Många stora kramar : Birgitta

2010-10-01 @ 09:37:37
Postat av: Andy

"kontoret" ser ut som min gamla studentlya. Förresten, Patricia, köp en ny skjorta till far. Han har ju samma Ullaredsskorta på varenda bild. Inte OK.

2010-10-02 @ 14:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0