Vardag

Så är man inne i de jetlagades skara igen. Anlände seeent igår, eller rättare sagt tidigt idag efter en sista stressande färd i Chicago. Immigrationen grep mig givetvis direkt, krävde en returbiljett, vilket jag inte hade eftersom DET HÄR var min retur, och upplyste mig om att jag inte fick bo i landet på det visum jag hade. Jag blir aldrig klok på i-i-o-e-a som sitter i dessa luckor men min hade definitivt både vaknat upp på fel sida och led av PMS, karl till trots. Blev hänvisad till svarta linjen och upplockad av en vakt som visade in mig i en steril lokal och där, där återfann jag de där självbombarna som jag vanligtvis tittar efter och hade missat på Kastrup. Jag var väldigt blond och väldigt feminin i den här skaran och väldigt nonchalerad av samtliga vakter när jag påpekade att jag hade ett plan att passa som skulle gå när som helst. Efter 30 minuter fick jag tillbaka mitt pass och boardingkort utan förklaring och blev viftad vidare till gaten.  Blev ett gatlopp men jag hann med anslutningsflyget med en hårsmån. 

På två veckor har det hänt mycket här. Den djungel som tidigare höll på att ta övermakten trots mina ansträngningar i trädgårdslandet var nu vederbörligen klippt och tuktad. Det är klart, 140 säckar bark, en stor såg och tre man som jobbar oavbrutet i ett antal dagar bör ju lämna vissa spår efter sig. Inomhus var hela huset i en ny ljus kulört, förutom Antonias rum som var väldigt rosa och Alicia som valt vita väggar med en blå fondvägg och dessutom färgsatt gamerummet som nu är vitt med en limegrön vägg. Foton kommer snarast, vi väntar bara på möbelleveransen…. Huset var dessutom nystädat och min man som i vanliga fall bränner vid tevattnet på morgonen hade överträffat sig själv och till och med lyckats både tillaga och lura i ungarna fisk, kokt torsk med potatis och senapssås. Jag måste åka bort oftare. 

Pappershögen från skolorna hade växt sig enorm på två veckor. Det var allt från rena hot-mutor-brev ”Om du donerar 10 dollar nu så slipper du åka till Publix och köpa lim och rengöringsservetter- tänk på bensinkostnaden” till ”Samla ihop SunnyD etiketter så får skolan 100 böcker gratis” (SunnyD är en fullständigt odrickbar juice som mestadels består av socker färgämnen) till en broschyr där ungarna faktiskt kunde få en tv, utformad som jultidningsförsäljning, fast pengarna gick till skolan och bonusgrejorna till barnen. Allt med en uppmuntran om hur bra det var för skolan…. Visst är jag för fri företagsamhet, men någon måtta får det väl vara! Alicia hade fått hem papper om utflykt till Seaworld, alla betalar all kostnad själv, inklusive bussen, men har du ett C-F i uppförande eller ogiltiga frånvarotimmar får du ändå inte följa med. Det är vissa kontraster mot skolan i Sverige….. 

Den allt som oftast närvarande alligatorn har gjort framryckningar under min bortovaro och befinner sig nu mer på vår sida än på den andra, lurandes under en ö med näckrosblad. Den lilla luringen gjorde precis ett magplask därute och jag är tacksam för nätet som omgärdar pation, vilken nytta det nu skulle göra mot en hungrig, blivande handväska. 

Idag har vi farit runt i området och kollat färgkombinationer, i slutet av veckan ska huset målas om utvändigt. Dessutom kan du nu ta det lugnt Mange, trots mina protester ska det också påföras hängrännor, en utgift för mig lika onödig som en ny förgasare till bilen eller en tandläkarräkning, man får ju absolut ingen synbart för pengarna men tydligen kommer det att göra nytta på ett eller annat sätt. Hmmm, undrar om det kan jämföras med manikyr, pedikyr och frisörvård….?


Kommentarer
Postat av: Björn

Kul att höra att ni börjar komma i ordning..! Huset ser kanonfint ut med egen alligator på tomten och allt, vad spännande.. Här hemma är det STORA valet nu gjort och vi kan alla pusta ut. Helt sanslöst vad det kan tjatas om vissa saker. Tack för att du förgyller vår vardag med denna fantastiska blogg, där vi ser fram emot att läsa mer om era fortsatta äventyr. Ta't lugn med "Los Margaritos"..

B&C&E2

2010-09-21 @ 08:17:21
Postat av: Jörgen Angesved

Hej Patricia och Tommy.



Kul att kunna läsa din/eran blogg.



Har nu ägnat en bra stund om att läsa om erat nya liv och kan snabbt konstatera att ni verkar trivas.

Kul att höra att Tommy´s kock kunskaper ökar i din frånvaro, låter riktigt modernt och jämnlikt ;=)



Sköt om er.



Hälsningar.



Den nygifte Jörgen Angesved (trodde du aldrig va?)

2010-09-21 @ 08:57:59
Postat av: Anna

Vadan?? Torsk med senapssås?? Jag kommer!=)

Jättekul att höra om allt, kan ni inte "fixa" alligatorn, I love handväskor like that... Ser fram emot bilder! Här jobbar man o sliter, Vince går på dagis o är jätteduktig SÅKLART. HAn har lärt sig att kasta slängkyssar, mkt uppskattat. Ikväll käkade han i 45 minuter av KRilles köttfärssås o sedan en flarra välling som avslutning innan han medvetslös av mat o trötthet däckade i sin säng. Hälsa alla! KRAMAR

2010-09-21 @ 20:45:59
Postat av: Magnus

Äntligen är min favoritsåpa tillbaka på Internet. Under två veckor har jag, under våldsam abstinens, tvingat mig att läsa Dostojevski, Strindberg och annan skräplitteratur. Men nu, Patricia är tillbaka i gammal god form. (Jo, jag vet, hon har haft giltigt förfall). Men, inget, mina vänner, går upp mot att så här, en kulen höstkväll i Hässleholm, med månens matta sken utanför fönstret, åter få ta del av familjen Schön-Nybergs vardagliga bekymmer i det soliga, men ack så fjärran, Florida.

2010-09-21 @ 22:28:24
Postat av: Miriam

Jag haller med Magnus, kul att du ar tillbaks, jag har ocksa vantat!

2010-09-24 @ 20:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0