Läxor och I-landsproblem

Tog bilen och hämtade Antonia vid bussen idag, det är ju ändå 200 meter, men surt ändå på morgonen att hennes busstopp blivit flyttat till nästa gata och dessutom  två minuter tidigare, 7.16 ska hon vara där, och två, eller med extra gångtid fem minuter, är väldigt mycket på våra morgnar i alla fall. Meningen var att dra i väg direkt för att klippa hennes hår, en kort frisyr kräver ju som alla vet en lätt trimning med 5-6 veckors intervall och den styling hon just nu innehar införskaffades i början på juni, börjar alltså kännas rätt akut och faktiskt var vi på frisörsalongen (den som serverar vin) redan igår, men  då var det stängt. Väl där visade det sig att de inte hade några tider idag heller, men de slog upp hennes namn i datorn och kunde därmed lokalisera vem hon blivit klippt av och bokade in en ny tid med denna frissa imorgon.

Men när den lilla dockan väl klev av bussen deklarerade hon snabbt att här hanns det inte med någon hårklippning inte, hon hade tre läxor till imorgon, så det var bara att vända bilen hemåt igen och där hade jag suttit och svettats i onödan, för visst kan jag ta bilen till bussen men banne mig om jag sitter och har den på bara för att njuta av airconditionens fröjder, nej då svettas jag hellre i 32 grader med 78% luftfuktighet.  De har en daglig läxa att läsa 15 minuter (var 25 till att börja med men skars tack och lov ner) och sen en sida med frågor att svara på till det genomlästa. Dagens roligast läxa var att hitta tre-fyra bilder och klistra in på framsidan av boken social studies, gällande amerikansk historia. Åhhh, vad kul , sådant gillar jag och föreslog därmed Antonia att hon skulle göra sin läsläxa så skulle jag hjälpa henne leta bilder. Efter en timme försökte hon försynt få välja bilder själv och dessutom skriva ut dem, men jag hänvisade henne till  läxa nr tre, att bygga ett pappersplan och dessutom göra en bruksanvisning och la detta tunga ansvar på Tommys axlar. Själv hade jag himla kul när jag klippte och klistrade och plastade in hennes spiralblock som jag förargligt nog köpt dyrt bara för att det hade en så fin utsida. .
Ja, men det ser man ju tydligt att en tioåring har gjort den här!

Alicia var lätt hängig igår med halsont och huvudvärk, men kan man tvinga iväg ungen med en inflammerad blindtarm så är ju lite huvudvärk ingenting så självklart fick hon gå iväg till skolan även nu, vilket var tur, för hon hade läxor som tog hela  fem timmar, visserligen utförda framför tv:n så koncentrationen var väl så där, men riktigt mysigt att vara församlade hela familjen i tv-rummet/köket och kolla på läxor och fika och prata och bara ha det bra. Alicia och jag slogs med algebra och är det någon som kommer ihåg hur man löser sådana med upphöjt tal så får ni gärna höra av er. ÄR det paranteserna man räknar först, eller…?

Härlig avslutning på dagen med middag på Ruby Tuesday, helt otroligt att man kan kränga i sig salladsbar till förrätt, surf and turf (härlig köttbit med hummerstjärt och en helt fantastisk potatismos och grillade grönsaker till), tjejerna tog pasta med kyckling (delade på en portion, kom in på två tallrikar som ingen av dem orkade äta upp), samt en flaska rödvin och  ett aldrig sinande flöde av läsk till det fullt humana  priset 500 spänn. Kronor alltså, inte dollar.  

Dagens zumba-pass  var det fjärde i ordningen och jag behövde inte längre pausa för att varken kräkas eller svimma, men upptäckte ett par, tre nya muskler i låren som nog aldrig tidigare använts i detta livet samt att ett liv i lättja under tio veckor inte bygger upp armmusklerna ett dugg över huvud taget och jag kan redan nu känna den stundande träningsvärken i form av sondmatning och hjälp med hårkamningen för jag kommer då inte att kunna lyfta nämna kroppsdelar en millimeter över höfthöjd inom de närmsta dagarna, snacka om I-lands problem…..


Antonia på den nyansade vägen ner till bryggan, fasen vad det kan växa ogräs under tio veckor med värme och regn.

Helt slut efter en hård arbetsdag, MCU vann med 8-2.

Alicia i sitt rätta elemänt, framför datorn....


Kommentarer
Postat av: Magnus

Algebra: Strunta i det som står inom parantes. Oftast är det inte särskilt viktigt. (Saliga äro de hjulbenta ty de sk-ta inom parantes) Känt ordstäv från realskoletiden.

2011-08-31 @ 22:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0