Familjehelg

Vilken mysig helg vi har haft, hela familjen samlad och vi har bara varit utanför dörrarna för att medverka vid några fotbollsmatcher. Tommys plan landade planenligt så halv nio i fredags kväll var Alicia, Ida jag och hämtade honom på flygplatsen. Gjorde mig till ovän med parkeringsvakten som tryckte på att jag absolut inte fick lämna bilen om jag skulle stå parkerad utanför terminalen, men aldrig i livet att jag skulle kört runt för att försöka parkera på övervåningen, hade ju fullt sjå bara att hitta till ankommande terminalen.

 

Dessförinnan var det julbord på Ikea, kanske inte det mest kulinariska jag intagit, men dock med svenska undertoner även om potatissallad och köttbullar i brunsås inte är det jag förknippar mest med julen. Känns som om de kanske skulle haft anställt en svensk kökschef för detta arrangemang, men vi ska inte klaga och riktig mysig julstämning var det.

 

Det har vi försökt åstadkomma hemma också idag, har haft stor bakdag, började med pepparkakor, det gick väl sådär, spelade ingen roll hur mycket mjöl vi hade i, de bara inte ville lossna, varken från kaveln, som var en tömd vinflaska, eller från vårt inmjölade bakbord. Lite konstig smak också, vilket kan bero på att jag inte hittade vanlig sirap utan hällde i pannkakssirap och tror det är rätt mycket salt i smöret också. Luccekatterna blev rena katastrofen, helt svartbrända undertill, samma procedur som förra året, får skalas innan man kan äta dem. Avslutade med att försöka göra knäck, gick som med Fribergs gurkor det också. Men köttbullarna, de blev goda de, och ligger nu i frysen för att ömt plockas fram och värmas på julafton. Ska hädanefter hålla mig till matlagning och överlämna bakning till någon annan, förslagsvis ett konditori.

 

Alicia var på King i fredags, en intressant upplevelse, själva skolan ligger i värsta getto-området och det var minst sagt mörkt där. IB-programmet utgör en egen avdelning på denna skola, där de inte kommer i kontakt med de andra eleverna, mer än när de går in genom de fängelselika portarna. Det är kommunens absolut bästa program och skitsvårt att komma in på, men Alicia och Oskar ska försöka i alla fall, Ida beslutade sig för att gå på Wharton, vet inte om de fyra slagsmålen och två arresteringarna under dagen hade något med hennes beslut att fatta.

 

Tidiga uppstigningar hela helgen då Antonia hade match klockan nio igår, Alicia klockan fyra och en till klockan nio idag. Den mest händelserika var Alicias eftermiddagsmatch då de mötte ett steoridstinnt lag med ett antal hulken-liknande spelare, som dock inte kunde spela, bara skjuta och dessutom måste domaren varit bror till minst en av dem i laget, så partisk som hann var. De hade tre hands som han inte dömde för, men när Alicia snyggt axeltacklade en av hulkarna och dessutom tog ifrån henne bollen, som hulken därpå snubblade över och ramlade, dömde han minsann till straff. Alicia gjorde en italienare, axlarna upp, händerna ut, oförstående min och ”jag rörde henne inte” men det hjälpte inte ett dugg.

 
Antonia var en riktig hejare på att göra pepperkakor och fortsatte långt efter att jag gett upp.

Hade inga plåtar så vi använde oss av gallerna, var ju inte så smart visade det sig.

Så här tjusiga blev våra pepparkakor. Not.

Tommy hjälpte till med baket på sitt sätt.

Ska aldrig, aldrig mer baka luccekatter.

Koka knäcken i micron, stod det, snabbt och enkelt, stod det, ingenstans stod det att det tog en timme att rengöra micron efteråt.

Men vi fick en mysig tredje advents fika i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Annette

Hej igen! Gör väl ett nytt försök att skriva, gick sådär förra gången, men mitt namn kom med iallafall;) här har vi också bakat, kavlat, knådat och kokat knäck. Så nu får det räcka. Nu är julen välkommen med allt gott som vi då ska vräka i oss och sen få dåligt samvete över, likadant varje år;) härligt att se att Tommy är lika engagerad som Palle är när det vankas pyssel. Förmågan att krypa ihop till en liten boll i en hörna av soffan är vad han mäktar med. Ha det gott i värmen. Kram från oss alla

2011-12-13 @ 18:32:06
Postat av: Magnus

Jaså, Tommy han tuppade av när han kände doften av Patricias bak. Annars ser det väldigt trevligt ut med pepparkakor, lussebullar och knäck. Tro det eller ej, men jag känner mig inspirerad. Kanske händer det något hemma i vårt kök också till fjärde advent.

2011-12-14 @ 08:58:36
Postat av: Magnus

Förra årets favorit i repris:

En julstressad blond hemmafru innanför Tampas tullar

> Skulle till den kära familjen baka svenska lussebullar

> Bullarna gick ej att tugga eller att svälja

> var svarta av sot och smakade paella

> Vår fru nu äter dem själv och håret på henne sig krullar

> (Jag ber om ursäkt för de krystade rimmen. Försök själva hitta anständiga rim på lussebullar )

2011-12-14 @ 19:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0