Överviktig

Jo, det är väl inga problem efter farmors kalkonmiddag, men nu tänkte jag närmast på våra väskor, som till brädden är fyllda med viktiga saker som mazarinkaka, hallongrottor och tre andra sorters hembakta kakor från samma farmor, samt allt annat jag inhandlat, julklappar som blev medskickade och de två senaste årens samlade nummer av Pondus, kan jag säkert roa mig med att läsa om ett artontal gånger, innan de är söndertummade och avlusade på all humor. Dessutom skickade farfar med mig ett antal nummer av 91:an, men är jag vägt in min väska till 27 kilo fick jag flytta över allt detta samt en limpa kavring, fyra påsar skumtomtar och tre twistpåsar till handbagaget, som redan var till gränsen sprängfyllt med sina 12 kilo. Värre hade Tommy det, som upprört ringde mig från flygplatsen i Karup och undrade vad han skulle slänga, med sina 29 kilo var han 9 kilo för tung, orättvist, med sina modiga 70 kilo i kroppsvikt borde han få ha minst 50 kilos bagage, men det slutade med att alla mina sju paket med makrill åkte i papperskorgen samt något till som jag inte vet om ännu och det kostade bara 400 kronor i övervikt för 4 kilo och då bjöd hon bakom disken på de två och ett halvt som övervikten i handbagaget kostade. Konstigt, jag kom igenom med mina 24,5 kilo utan prut och fick dessutom incheckat bagaget ända till Tampa, tror Tommy får gå en charmkurs när det gäller flygplatspersonal. Jäkla tur dessutom att jag lämpade av 10 kilo hos Lena och Andy, hoppas de kommer ihåg att packa ner det i bagaget hit till jul. Får väl för övrigt se om vi får hem Tommy, hörde att det är storm och oväder på gång i Danmark, usch och fy.

 

Efter en något turbulent flygresa där de sista timmarna i inrikesplan bjöd på rena Buschgarden upplevelsen, var jag något illamående när jag anlände hemmet vid halv tio tiden igår kväll. Detta försvann dock så fort jag kom innanför dörren och doften av nybakad kladdkaka nådde mina näsborrar, och de tända stearinljusen lyste upp hela nedervåningen av huset. Alicia hade bakat och stod beredd med kaffekoppen och däruppe låg Antonia och snusade så gott efter att hennes syster läst för henne och sett till att hon somnade, de är ju för goa! I kylen stod två packade lunchbagar som Carina gjort i ordning och morgondagens frukost var inköpt. Både Mia och Carina kunde rapportera att barnen uppfört sig exemplariskt, måste nog åka hemifrån oftare.

 

Annars är det som vanligt när Tommy är borta, nej, nej, kollade båten det första jag gjorde och den ligger kvar ovanför vattenytan, men Antonias tennis krockade med Alicias fotboll och dessutom skickade de ut meddelande igår, fantastisk framförhållning, om föräldramöte kvart i nio ikväll på fotbollen, toalettstolen på toan här nere, som är mest frekventerad, lät som ett brusande vattenfall, men nu lyckades jag hitta avstängningsknappen och givetvis har vädret slagit om så det är skitkallt och jag har inte en aning om hur man sätter på värmen, ullsockor på. Hittade en läcka under vasken också, men den kan ju vara gammal, paketet med diskmaskinstabletter sitter i alla fall som limmat i botten på skåpet, bra, så vet man ju var man har dem.

 

Imorgon är det tidig uppstigning, Alicia, Ida och Oscar ska på ”shadowing” på King, dvs de ska tillbringa en dag på deras tilltänka highschool, varmed jag ska lämpa av Antonia hos Carina för frukost och forsling till bussen vid tjugo i sju. På kvällen är det julbord på Ikea, till det fasionabla priset av 9.95 dollar för vuxna och 2,49 för barn och det är så lämpligt timat att vi kan hämta Tommy på det, förmodade, ankommande planet vid halv nio tiden på kvällen, rapport följer…..

Andra advent firas i kyrkan åt Miami hållet och Alicia läser vers. Mia var och hämtade upp Alex i samma stad under helgen så alla träffades där under lördagens luciafirande, mysigt!


Kommentarer
Postat av: Annette

2011-12-10 @ 16:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0