Kökstjänst

Jaha, det var ju ett tag sedan, men min trötte svärson Krille lovade att göra ett gästinlägg och sen blev han ännu tröttare och gick och la sig, tre kvällar i rad, så nu får jag väl skriva själv. Här har varit hårdbevakning på köket några kvällar, håller på att förbereda för morgondagens housewarmingparty, det lär visst komma 60 gäster som ska ha undfägnad och dricka. Drickan är fixad i form av ölkeggen, även om Tommy idag fick ångest och beslutade sig för att inhandla ett antal ölflaskor att ha i reserv, tänk om de 29 literna skulle ta slut, och vinet är inhandlat sedan en vecka tillbaka, kassörskan skrattade rakt ut när jag lavade upp flaskorna på bandet, är tydligen inte vana vid svenska fester här. Har kompletterat med fem flaskor Absolut i olika smaker, bjuder man in till party med svensk mat och dryck så kräva det drycker som lever upp till inbjudan.

 

Tommy har försökt att hålla sig undan så mycket det går, men det är ju svårt att göra som i Sverige och gå ut och klippa gräset när vi nu har en inhyrd trädgårdsmästare här, så ikväll åkte han på kanonjobbet att skala räkor. Inte utan protest och jämmer och när jag gjort tzatsikin, röran till desserten, skivat tre kilo jordgubbar, dressing till potatissalladen, rivit citronskal och städat i köket förbarmade jag mig över honom och hjälpte till, inget under att de inte var klara, jag skalade fyra när han gjorde en, å andra sidan sköljde jag inte mina räkor under rinnande vatten. Och nej, det var inte en femkilos Grönlandsräkorslåda det handlade om, det var 1,5 kilo, inhandlade på Ikea i Tampa. Kämpade tappert för att få till en svensk buffe men med facit i hand känns den mest italiensk, har dock en känsla av att amerikanarna inte kommer att märka någon större skillnad. Dessutom var det rätt knepigt att få till vissa ingredienser, turkisk youghurt har jag bytt ut mot yoggi, creme fraiche och riccottaost, kryddnejlikor mot anis, men jag brända ändå vid hälften av kycklingfileerna så ingen kommer ändå att känna någon smak att tala om, bulgur mot en blandning av couscos och tabula, blir säkert jättebra.  Reportage i form av bilder kommer att publiceras inom det snaraste.

 

Igår var vi på Busch Garden, favoritställe för barn och vuxna, numera bor vi bara 20 minuter därifrån. Antonia var lycklig på riktig, hon har uppnått den magiska gränsen 140 cm och får därmed åka alla attraktioner på hela stället. Lyckligast var nog jag, som insåg att Alicia hade fått någon att åka med, varmed jag lugnt kunde stå bredvid och titta på, eller som det heter, ”någon måste ju offra sig och passa ryggsäcken”.

 

Nu har jag inte tid mer, ska planera i detalj hur många timmar återstående delen av matlagningen tar för att se om jag har tid att gå till zumban imorgon, men jag tyckte att Tommy muttrade något om att gå och få pedikyr under nämnda dag, så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna få en timme att svettas, plåga musklerna till det outhärdliga och ta en legal timmes bortavaro från köket.


Kommentarer
Postat av: Andy

Vi vill med till Bush Gardens! Lena vill se en livs levande flodhäst!

2011-01-21 @ 15:35:05
Postat av: Magnus

Nu börjar jag bli orolig så som du kör med Tommy. Du måste förstå att hans kropp inte är byggd för att skala räkor.

2011-01-21 @ 21:49:46
Postat av: Karin

Härligt med party! Vi har haft tjejträff hos Trisse, mkt gott. Du Patricia ("Christel"), Vet du? Vi klipper inget gräs i Sverige (just nu).Halkar mest rundor....Kramar

2011-01-21 @ 23:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0