Överklassbarn?

Antonia har fått en ny kille i klassen och ”han pratar så lustigt, han säger caaant” i stället för cäänt, vet inte vilken slags engelska våra barn får lära sig egentligen. Alicia har fått någon slags uppskov från ESOL:en och går direkt in i en intensive reading class, det är bara det att alla är svarta och pratar en gettoengelska som inte ens hon förstår. Det ska tydligen bli ett möte med hennes lärare, oss föräldrar och rektorn om detta, men Alicia varnade mig redan idag med att säga att även läraren är svart så det är bäst att jag tänker på vad jag säger. Ikväll frågade en av Alicias kompisar vad getto heter på svenska och hon kunde bara svara att det finns inte i Sverige, gör det? I alla fall inte i Mellbystrand….

 

Svart är i alla fall Marshmallow, hon heter inte så men jag kommer aldrig ihåg hennes namn, börjar på Ma och slutar på o eller något sådant så hon har blivit godisbiten för mig, men en gullig tjej är det. Idag följde Alicia med henne och hennes mamma, för den senare skulle inviga sin hårsalong som ligger mitt i city och först skulle det göras en shoppingtur, till city. Det tar nog ett tag innan jag lär mig hur amerikanerna lever, mamman handlade ett par skor för 995 dollar och en klänning för 1300 dollar och hade samtidigt hyrt in en kändisfrisör för 10 000 dollar (tv var där och filmade) som skulle fixa till de första kunderna. Alicia och Marshmallow fick 100 dollar att shoppa för på International Plaza, typ örhängen och skräp, vilket de givetvis gjorde. Herregud, Alicia får 100 dollar i månaden som ska räcka till kläder, smink, schampo, bio och nöjen….. Vågar inte ens tänka på vad sandalerna som Marshmallow bar kostar, men det var Chanell och det är ju inte dåligt för en tolvåring.

 

I alla fall så klev Alicia in genom dörren fem minuter i sju med henne och en kompis till i släptåg och frågade om de kunde äta med oss, tur man alltid är förberedd för en mindre arme. Amerikanska ungdomar är ju som sagt ytterst artiga när det gäller språket, yes mam och sir, men ändå tvekar de inte att gå rakt in i skafferiet och ta för sig av snacks eller kex, strange! Har i alla fall lyckats införa att mobil är förbjudet vid bordet och att alla måste äta grönsaker, gissar att jag inte är så populär bland kidsen.

 

Själv börjar jag känna mig bättre nu, kan bero på att Tommy har tvingat mig att vila, ett hitintills nästan okänt tillstånd för mig, men hallå, det är ju inte fel att ligga i solstolen och bara slappa, bara lite ovant, men jag tror jag kan vänja mig…..


Kommentarer
Postat av: Magnus

Ett par skor för bara 995 dollar? Där gjorde minsann frissan ett riktigt klipp!

2011-01-11 @ 21:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0