Det gror

Jag har ett trädgårdsland, eller i alla fall så har jag krukor som jag odlar lite örter i. Svärmor skrattade gott när jag berättade om detta och genmälde, ”och vem ska ta hand om det då?”. Jag vet, jag är helt oduglig när det gäller grönska, men det är så kul att så och förvänta sig att något ska komma upp, eller i alla fall så är det kul att köpa lite fina krukor på Ikea att slänga ner fröna i. Givetvis har hon helt rätt och efter 15 års vana av mina odlingsvanor där landen läggs i träda efter sisådär åtta veckor, vet hon vad hon pratar om. Efter en vecka hänger allt, fröna ser allmänt intorkade ut och tomatplantan rasade ihop i morse. Mange, vad ska man göra? Måste finnas något universalknep när man åminner sig det Rosdahlska tomatmenageriet som frodigt bredde ut sig över halva Hässleholm. Har något svagt minne av att man ska nypa av tjyvskott, vad är det? Borde kanske läst på lite innan jag köpte plantorna.


Kolla, det växer faktiskt.... 

Vi hade över våra grannar Francine och Norman på middag igår kväll, vilkas historieberättande alltid ger ett frö till eftertanke. Visade sig att deras 35-åriga äktenskap började med en blind date som slutade med ett skenäktenskap eftersom hon behövde medborgarskap. Detta visste ingen om så när de kom underfund med att det verkligen skulle bli de två fick de förlova om sig och gifta om sig som om det var första gången, med hela släkten i kyrkan, helt ovetandes om bedrägeriet. Kom osökt att tänka på den där filmen med ungefär samma tema men med olyckligt slut, där han kom från Frankrike, och har stor näsa, och hon från USA, jamen det kändes ju som en naturlig konklusion, men filmen, och verkligheten också för den delen, var rätt bra.

 

Imorgon åker Tommy till Sverige så vi ”firade” detta genom att åka ut och äta lunch ute, igen. Provade Olive Garden den här gången, en italiensk restaurang som serverade en underbar sallad med tillhörande garlicsticks som förrätt och sedan dummade jag mig ju genom att välja ett fettsnålt alternativ till pasta varmed jag lika gärna kunde käkat spagetti med tomatsås hemma. Tommys lasagne var däremot helt ok, men den hade långt till att uppnå Brios kvalitet. Ja, det var ju sista kvällen hemma på ett tag så Tommy fick bestämma middagen, tack för den du, kalkon! Hittade en minikalkon på Walmart, gillar inte att handla där annars, man kan inte ha med sina egna påsar, ingen bär ut varorna till bilen och kvaliteten på maten är sådär. MEN de har färsk kalkon…. Hittade en liten en på bara tre kilo så ikväll blev det amerikansk thanksgiving med fågel, mos och stuffing, samt lite svensk lingonsylt, vilket är oundvikligt, än är man ju inte helt amerikaniserad.

Åhhh, måste ta tillvar sista timmarna av sol på en vecka.

Det måste ge pluspoäng i himlen att som god hustru tillaga kalkon i ugnen när det är 28 grader varmt ute.

Oj, bilder som Gud glömde, Birgitta testar Oscars kajak.

Den här skulle också varit glömt, jag försöker ta mig i en kajak, tog inte mer än 30 minuter.


Kommentarer
Postat av: Bror1

Kul att höra om dina gröna fingrar! Berättade i veckan för mina stackars arbetare när jag tryckte in ett kopparspik i din fd kaktus du tyckte om i Gnesta.... Har jag inte sagt det till dig så är det ju bäst att du får höra det innan vi kommer över så inget annan berättar det...

2011-03-26 @ 20:57:42
Postat av: Magnus

Framför allt kräver tomater vatten, annars är stackarna helt chanslösa. En planta kan dricka 2-4 liter om dagen. Lite naturgödsel gör susen. Sedan växer de som bara den och då måste du binda upp dem. Det är nödvändigt att tjuva. Men det finns vissa som inte ska tjuvas, t ex busktomater. Är allt rätt skött kommer sedan små gula blommor. Dessa småttingar kan behöva hjälp med befruktningen. Mer om detta i nästa avsnitt.

2011-03-27 @ 19:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0