Livsmedelsverket

Igår hade vi tacos till middag, igen! Fruktansvärt tråkigt och brist på fantasi men tacksamt att för en gångs skull laga mat utan att ungarna skriker ”Ska vi ha DET nu igen, jag HATAR det, det vet du ju!” När vi ska ha tacos är det bara Tommy som skriker och det kan jag stå ut med. För fösta gången sedan vi kom hit hade jag lyckats köpa en avacado som faktiskt var övermogen, trodde knappt det kunde inträffa, de har alltid varit perfekt mogna, till skillnad från hemma där man måste planera en eventuell användning och inköp av sagda frukt minst en vecka innan för att den ska vara i ätbart skick. Om man nu inte ska köpa Icas ätklara avacado och betala ungefär 20 spänn stycket för dem, ocker! Hittade dock långt in i kylen en burk med färdig avacado, inhandlat för ett eller annat ändamål så det löste sig ju. Fast vid närmare avsmakning smakade den absolut ingenting. Kollade innehållsförteckningen och det började med skummjölk och om reglerna är likadana här som hemma ska denna förteckning börja med den produkt som återfinns mest av i varan. Sen fortsatte det med diverse konstiga ämnen och någonstans i mitten återfann man texten ”mindre än 2% avacado”. Den hemlige kocken skulle få ett styvt jobb i detta land.

 

Jag har kommit på en annan sak på de amerikanska innehållsförteckningarna som är lite märklig, det är definitionen av fettinnehållet. Allt skrivs med stora bokstäver, t ex på yoggi: ”99% fettlös” och allt utan fett innehåller istället enorma mängder socker, logiskt nog. Dessutom anges procentmängden per portion samt i sammanhang med dagsbehov osv, inte i procent av hela förpackningen, så den grädde jag har i maten innehåller bara 2,5% fett, men eftersom detta är räknat som att man bara ska använda 1 tesked i kaffet innehåller den i verkligheten typ 30% efter diverse omräkningar.

 

Maken och jag var ute och käkade lunch idag och eftersom bikinisäsongen närmar sig med stormsteg i Sverige och den redan är här, jag är seeeent ute, bestämde jag mig för ett light alternativ. Jag lovar, det stod under light menyn, spenatpaj i filodeg med grekisk sallad. Filodegen var verkligen spröd och fin och spenat fanns det rikligt av, men för att hotta upp den lite hade man lagt till rejält med ost, som ju är lätt och fin mat. Ett berg av sallad som kröntes av rinnande olivolja och fårost, därunder tronade en rejäl skopa potatissallad, en någon mysko kombination kan tyckas. Naturligtvis en stor läsk därtill, fast man kan ju faktiskt välja light eller vatten. Inte underligt att detta är mjukisbrallornas paradis.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Hemlagade Tacos är gott och nyttigt: Majsbröd, köttfärs och fräscha grönsaker av olika slag. Slopa osten, det extra fettet behövs inte. Monica och jag har lagat köttsoppa i kväll. Med knäckebröd till så blev det en kanongod och supernyttig måltid. Fast sedan åt vi äppelsmulpaj med vaniljsås till dessert. Det kanske jämnar ut sig?

2011-03-23 @ 21:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0