Otur i det gröna

 

Idag dundrade det in en man med en stor, gul gräsklippare som for rundor över gräsmattan som en galen irländare med rabies. Kikade som hastigast ut genom mitt nerdragna fönster, har alltid persiennerna nere så det inte ska bli så varmt inne, idag behövdes det faktiskt inte för det har varit mulet efter gårdagens regn och åskväder. Kunde konstatera att vår engelske trädgårdsmästare skickat någon ny kille, har aldrig sett honom förut och efter bara en kvart eller så upphörde oväsenet, vilket i mina öron lät misstänkt lite tidsmässigt, varför jag smög mig ut för att inspektera arbetet.

 

Var det inte det jag trodde, helt ojämnt klippt, långa tussar av gräs och frövippor som stod upp överallt! Inte hade han kantskurit heller och ogräset verkade ha fått ny näring av regnvädret, det spred glatt ut sig i rabatterna. Tänkte surt på de 85 dollar vi betalt alla vintermånaderna medan han bara behövt komma hit och titta på gräsmattan varannan vecka, och NU, när det verkligen behövs gör han ett skitjobb. Stod med telefonen redo i handen, hormonerna på topp och svalde ner fradgan när jag bestämde mig för att kolla framsidan också, vill ju ha så mycket underlag att klaga på som möjligt, nu när jag skulle ringa och gnälla. Öppnade dörren och ner damp ett kuvert från Massey. Massey är företaget vi precis lejt för att hålla koll på ohyra i trädgården, det är lag på att man måste ha en sådan ”pest control”, kan tänka mig att det är nödvändigt då tomtgränserna går vägg i vägg och grannens obesprutade trädgård skulle omedelbart rendera i att löss, baggar, flugor och ormar med stor hastighet även spred sig till din trädgård vilket ju inte är så kul. För övrigt är det tydligen högsäsong på orm nu, Tobbe hade slagit ihjäl fyra stycken för någon vecka sedan, med golfklubban, ja, ja all träning är väl bra antar jag. Brevet innehöll i alla fall information om att de just varit här och besiktigat/besprutat gräsmattan och direktiv om att vi måste vattna på morgonen…. Tur man är en lugn och sansad person som upptäckte detta innan jag ringde trädgårdskillen.

 

Mitt stackars ”Land” fick rejält stryk av regnet igår, alla krukor översvämmade och basilikan och gräslöken är dränkt och kommer nog aldrig att få uppleva uppståndelsen, hmmm, vet att Publix säljer utmärkta kryddor, vad trodde jag, att jag för en gångs skull skulle lyckas få något grönt att växa mer än 4 centimeter?

 

Växer gör dock räkningshögen från Alicias operation, nu är vi uppe i ca 25 000. Dollar! Det kommer räkningar från labbet, från provtagningen, från röntgen, från akutvårdsavdelningen och från övernattningsrummet, var inget billigt hotell det kan jag tala om. Fast hon mår helt bra nu och det är ju huvudsaken. Helt bra mår däremot inte Åsa och Tobbes 18-åriga Mackan, han fick ont i magen i fredags och opererade bort blindtarmen i lördags…. Jag bara undrar hur stora oddsen är, att på ett område med 800 hus bor tre svenska familjer och inom en månad får två av barnen i dessa bekräftat och bortopererat en inflammerad blindtarm? Bra för Carina och Fredrik i alla fall, när ett av barnen klagar över magont är det bara att köra in det till sjukhuset, slänga upp det på operationsbordet och ta blindtarmen direkt, måste ju vara skyhöga odds, eller…?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0