Helg igen och Mothers day

Igår var vi för första gången hembjudna till ett genuint amerikanskt hem, med middag och allt, innan har det bara varit party och fest och gående bord, men nu var det stil med vinglas och hela köret. Ja, halvvägs i alla fall, för värdparet visade sig vara nykterister och tillika vegetarianer, dessutom var tre av familjemedlemmarna glutenallergiker och rätt kännbara för mjölk….Men vi fick mycket god mat och en stor box med oss hem.

 

Mary har jag lärt känna genom zumban, familjen bor i Arbor Greene, vilket är ungefär fem minuter härifrån. Första gången jag såg henne blev jag imponerad av hennes ständiga leende, även när zumban var som jobbigast och hon tog ut sig till max och HOPPADE alla steg där vi andra bara klev, och hon är fortfarande likadan. Ständigt leende, hur jobbigt det än är och dessutom ett leende som inte bara visar sig på läpparna utan dessutom sprider sig till ögonen som bara strålar, måste vara genuint amerikanskt.

 

Deras hem var typiskt anti-amerikanskt, inga svulstiga möbler, utan en röd, snygg soffa i läder från Scandesign mitt i rummet och en hel de stilrena asiatiska inslag. Dessa härstammar säkert från de fem år de tillbringade i Japan, men inget imponerade mer än deras trädgård. Där odlas alla möjliga kryddor, många används som medicin, pumpor, rotfrukter, gurkor, bär och apelsinträd, helt otroligt. När vi pratade om skolmaten kunde jag riktigt se hur håren ställde sig på Marys armar och hon deklarerade att i princip var det bättre att ge ungarna kattmat på burk, innehåller säkert mer näring. Jag rodnade och improviserade, inte alltid jag orkar fixa och planera lunch till barnen, faktiskt får de äta skräpmaten i skolan minst en gång i veckan, men kloka som de är (ärftligt?) brukar de ta salladen som finns som alternativ till pizza och chicken nuggets.

 

Nåja, kul erfarenhet och familjen MacKley kommer till Sverige i slutet av Augusti och ska bo hos oss tre dagar så vill ni träffa en tvättäkta superpositiv amerikanska har ni chansen då. De gillar dessutom vandring och naturstudier så hallå, vi behöver all hjälp vi kan få, syrran, ta på crocsen och vandra dem runt på Bjärehalvön….

 

Idag var det Mothers day här i Amerikat och mina rara töser uppvaktade mig med hemmagjorda kort och presenter, gulle dem! Min rara man spädde på med att bjuda på middag på min nyss utnämnda favoritrestaurang Stonewood, där man kan få en tonfisk så perfekt stekt att den smälter på tungan likt ett gravat vildsvin försmäktande på en bautasten i Galliska vildmarkerna.

 

Helgen kunde bara bli mer perfekt genom den båttur som Fam Åkermark lurade med oss på igår, (jättesvårflörtade är vi) och att Antonia blev utlånad till Fam Nordberg i Fredags samtidigt som Alicia bebodde sitt ständiga läger på Barbados Isle och vi hade en mysig fredagskväll för oss själva, ja vad kan jag mer säga, Livet är Underbart!


Kommentarer
Postat av: Annika

Det låter som ni ska till Väderön i augusti då.Naturreservat på närma håll+ sol och bad.Ha det bra!kramar Annika

2011-05-10 @ 09:31:47
Postat av: Magnus

Stekt tonfisk hos Stonewood, mums! Grillat kött och rödvin hemma på pation, mums! Sådan tur att du och Tommy varken är vegetarianer eller nykterister. Fortsätt med att ha ett underbart liv!

2011-05-10 @ 10:35:36
Postat av: Bror1

Har ni inte laddat om kylskåpet? Er ensamma måltid ser lite fattig ut med bara en tomat...bantning på G?

2011-05-10 @ 23:21:57
Postat av: Christina

Varför inte paddla i Hjörnered. Du kan ju ta svampkorgen med dej ;-)

2011-05-11 @ 11:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0