Gräsänka

Blev en lätt händelserik vecka som ju givetvis toppades av vår sjunkna båt, tack för den limericken Mange, den visste var den satt, och den lugna vecka jag sett fram emot i och med Tommys bortavaro försvann snabbt i ett töcken av händelser. Ringde agenten som sålt båten och han blev nästintill förtvivlad när han hörde att en granne skulle kolla på den, visst kan man veta mycket om motorer, men när det kommer till båtar som har sjunkit och elfel mm så är det tydligen en helt annan sak, (säkert är jag lättlurad) så han skickade hit två gamla sjöbussar i den tidiga sjuttioårsåldern  som säkerligen ammandes med olja från den tidpunkt då  de såg dagens ljus. De la ner 7,5 timmar på båteländet och på eftermiddagen dök även agenten upp för att kolla att allting var ok och klockan sex for vi ut på en provtur och motorn gick som en klocka. Ed Godman, den gamle sjöbussen rekommenderade mig att åka ut så mycket som möjligt de närmsta dagarna för att motorn då bättre torkade ut så på torsdagen ringde jag Carina och erbjöd henne en liten båttur i solskenet. ”Vågar man det” var hennes kommentar på mitt sms men ut kom vi i alla fall och det gick hur bra som helst. De första 20 minuterna. Sen dog motorn och gick inte att starta men vi satt ju inte i sjön utan solade lite lugnt och sen fick Mackan komma och bärga oss och när han ringde upp sin far för att berätta om detta kunde jag, trots tio meters avstånd, en brummande motor och en lur tätt tryckt mot örat, höra hur Tobbe skrattade, gott, hjärtligt och länge, mycket trevligt att se bästa vän falla ner för tak som Konfucius sa, eller om det nu var någon annan liten snedögd asiat. Mr Godman fick komma hit igen och nu är halva båten nerplockad och han är på jakt efter billiga reservdelar, gärna begagnade, ”de där båtaffärerna lurar livet ur en”.  Har betalt 600 dollar för detta än så länge, men känns rätt billigt med tanke på att Kims betalade 2500 för bärgningen, 2500 för arbetet och så tillkom delarna, är säkert sant att så fort en säljare hör namnet Cory Lake så dubblas priset.


-Mackan, vi har lite problem här....

Bärgning pågår, kolla särskilt in knuten på repet, vi fick binda ihop ett från fendern och en förtöjningslina för att få ihop det.  

Alicia har börjat på sin fotbollsträning och det går så BRA! På andra träningen fick hon demonstrera sin teknik på något som jag inte fattar vad det var och sedan gjorde hon tre av fyra mål i träningsmatchen. Nu satsar hon på att bli lagkapten och med sin gedigna Hasko-bakgrund kommer hon säkert att lyckas med denna förutsättning och jag ser såååå fram emot första matchen, har saknat fotbollen mer än jag trodde. Imorgon börjar Antonia sin träning, hoppas hon kommer att tycka det är lika roligt, vi vet i alla fall vad vi ska fylla våra vardagskvällar med eftersom Antonia tränar måndag och fredag och Alicia tisdag och torsdag plus att hon går i kyrkan på onsdag, taxi-tjänst, here I come.


Inte lätt att ta bilder med mobilen, men här gör hon mål! 

I fredags när Carina skjutsade hem mig från zumban stod det det fyra poliser, iklädda skottsäkra västar, beväpnade med k-pistar på uppfarten till ett hus runt hörnet. Rädslan tog överhand av nyfikenheten så jag vågade knappt gå utanför dörren men igår frågade Carina vakten som kör rundor här och han berättade att de fått tips om en dam som håller på med droger, vad han visste kunde det vara helt oskyldigt, polisen rycker tydligen alltid ut på detta sätt vid tips, känns ju tryggt, hade jag öppnat dörren och fått se en beväpnad man med k-pist hade jag antagligen fått en hjärtattack.  Igår var Alicia och Ida över hos Mamellow och det visade sig att det var hennes hus poliserna kommit till och hennes mamma satt nu i fängelse, har berättat om henne tidigare, hon är hårfrisörska och öppnade en ny salong på IP Plaza och köpte skor för hur mycket som helst och gav ungarna hundradollarssedlar att gå och shoppa lite kul för. En moster bor där nu och tar hand om Mamellow, hoppas hon gör det bra, ungen fick gå om sjuan för att hon hade F i allting, här är de stenhårda men du får trots allt en massa chanser att läsa in på sommaren eller ta extralektioner efter skoltid. Alicia fick förresten beröm av sin engelska lärare häromdagen eftersom hon är bäst i sin klass i engelska. Helt otroligt, kommer ihåg att Andy var bäst i sin klass i SF också, efter fyra månader där, hur är de egentligen funtade , de amerikanska ungdomarna när de får stryk i sitt eget modersmål av en rätt nyinflyttad svensk?!?

 

I fredags var det stor shoppingdag på clubhuset och Alicia och Ida sålde sina egentillverkade änglar till förmån för cancerfonden och drog in flera hundra dollar, gott jobbat tjejer! Carina och jag tillbringade fredagen med lite lätt shopping på Grove, det ligger en 25 minuter härifrån, den huvudsakliga anledningen var att jag skulle köpa fotbollsskor och boll till Antonia (boll måste man ha med sig själv till träningen) och idag åkte jag upp för att byta skorna som var för stora, olyckligtvis glömde jag väska med plånbok och kvitto hemma så det blev inte mycket uträttat där inte.


Våra smarta försäljningstjejer tillverkade änglar samtidigt som de sålde.

Gör det någon skillnad om man skänker pengarna till den svenska eller amerikanska cancerfonden?

 

Igår var det en fantastisk avslutning på gräsänklingstiden, Carina som också varit gräsänka denna helg då Fredrik varit på cup med Olle i Detroit, Olle spelar back men gjorde två snygga mål från baklinjen, snyggt jobbat, och Mia som i stort sett kan likställas med gräsänka då hennes man är fullt upptagen med sina Sverige-kompisar, kom över och vi käkade upp de sista kräftorna och dessutom lite räkor och en äkta ostpaj som jag förfärdigat med mina egna små fingrar.


Carina och Mia och kolla in den fantastiska himlen! Åsa är ju tyvärr fortfarande kvar i Spanien, men det verkar inte gå någon större nöd på henne där inte.... 

Imorgon kväll förväntas Tommy vara tillbaka och inom de närmsta veckorna kommer både Ullis och Lasse och Jenny och Lasse hit med sina barn, ska bli så kul, jag längtar!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Liten sångövning vid bryggan:

Jag hade en gång en båt

Med motor och ruff och köl

Då kom det så mycket regn, så mycket regn

Svara mig du

Var är den nu?

Ja, båten försvann... Var är den nu?



Jag hade en gång en spann

Jag öste en massa vann (nödrim!)

Så väcktes jag ur min sömn och båten kom fram

Vakna upp nu

Här är den ju

Jag bara drömde …Här är den ju!

2011-10-20 @ 11:05:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0