Bar Mitzvah

Klänningarna var inköpta, håruppsättningen planerad och stackars Åsa hade flängt runt i flera dagar för att hitta en kavaj till Oscar, hans inbjudan hade nämligen hamnat på kontoret och upptäcktes först i veckan.  Ävenså var skor införskaffade, Ida var smart och lånade av Carina, men de skor jag försökte truga på Alicia passade inte, fast när jag ska använda dem tycker hon att de är för tonårsaktiga. Följaktligen hade hon på sig ett par skor med 12 cm klack som bara hölls på plats med några tunnar remmar över tårna, förklarade fler gånger än jag kan räkna till att hon kommer att få otroligt ont i fötterna inom fem minuter men dessa argument gick inte hem. 

 

Alva och Antonia var fullt nöjda med att få eget rum och de hade minsann badkar i sitt badrum, vi hade bara dusch.


Alva och Antonia i badet.



Som vanligt hade våra barn, ”våra barn” innefattar nu för tiden samtliga svenskavlade barn på området vilket inte gör mindre än nio stycket, ett elände att hålla reda på alla, inte någon som helst koll på hur, var och knappast när heller, vad gällde övernattning och sovande. Där stod vi alltså nu med ansvaret för fem av våra barn och Tommy och jag intog snabbt den bokade tvårumssviten tillsammans med Antonia och Alva. Alicia, Ida och Oscar fick en enrumssvit vilket innefattade ett sovrum med två queensize bäddar och ett vardagsrum med en dubbel bäddsoffa. Olyckligtvis var man tvungen att ha minst en person som var över 21 i rummet varvid Alicia pekade på Oscar och sa: ”Hans bror ska också bo där och han är 22”. Receptionisten såg klart tvivlande ut, men kan man säga emot en gäst? Svar Nej. De hade också kök men ingen privat patio som hörde till vårt rum, den gränsade mot en mindre pond och alligatorerna fanns både här och där så jag vet inte vem som hade det bästa läget.

 

Alicia, Oscar och Ida, tjejerna försökte lura av Oscar slipsen för att den inte passade in med deras klänningar, men jag lurade på honom den igen. Observera Alicias skor..... flipflop...... de andra ligger vidsidanom:)

Eftersom vi inte var där förrän halv tre och tillställningen började redan halv sex hann förstås inte tonåringarna gå ner till poolen, det var ju hår som skulle lockas, ansikten som skulle sminkas och dessutom stoppade jag dem fulla med läsk och svenska kanelbullar (Ikea) så de skulle bli riktigt sockerhöga inför kvällen. Två minuter i halv sex fick jag släpa dem från rummet så att jag i alla fall hann ta två snabba foton innan tillställningen. De kom precis i tid medan många av deras kompisar drällde in betydligt senare, högst ofint för oss svenskar, men tydligen var det allmänt kännt att en Bar Mitsvah är oändligt tråkigt med alla tal på hebreiska som upprepas i det oändliga, eller i alla fall i en och en halv timme. Det var närmare 200 personer närvarande och samtliga, manliga individer bar en kippa. Otroligt kul att vara med om, tycker jag som inte var med.

 

Alicia blev sååå himla glad när vi kom dit för att kolla om de skötte sig senare på kvällen....

En annan tradition är att det ska drickas enorma mängder sprit och rökas ett oändligt antal cigarrer, vilket vi gott kunde skönja när vi smög oss dit vid elva-tiden för att kolla läget. Ett band spelade för fullt och en fotograf var inhyrd som tog oräkneliga antal kort, som de sedan fick med sig hem i fina ramar. Maten hade varit delikat och det bad i poolen som vidtog vid ett-tiden, med samtliga deltagare fortfarande med kläderna på, började tydligen med att min dotter puttade i Evan, föremålet för hela eventet. Begriper inte var hon fått de generna ifrån!

 

Mmmm, vad fina vi är!

Antonia, Alva, Tommy och jag avnjöt en middag på restaurangen som faktiskt var en av de bästa vi besökt  här i Tampa, själv tog jag en seabass som var lika mjäll som en soltyngd smörbytta, med en burre-blanc sås som fick mig att vilja ha resterna av såsen i en box, inga mer tillbehör men salladsbaren innehöll allt från marinerade, färska kronärtskockshjärtan till riktigt smakstark ost så jag klagade inte. Tommys kalvkött såg inte heller direkt fel ut och tjejerna njöt av sina pizzor (kids meny).  Ypperlig service och självklart gillade jag färgvalet, svart duk och svarta servetter…
.

 Min man uppskattade förstås soffan och tennisen på tv:n mest:)


Jobbiga val, pannkakor, våfflor eller omelett till frukost?

Härlig frukost också, men efter avlyssnade vid tonåringarnas dörr väckte vi dem först vid halv tolv, en halv timme innan utcheckning och det var nog tur, fick senare idag höra att det gått och lagt sig vid en tidpunkt som jag själv tidigare bara vid ett tillfälle nyttjat och då bodde jag i Berlin och var 20 år och hade dessutom hunnit vara på en bar och äta frukost först. Det var MYCKET hålögda barn vi körde hem idag…J


Kommentarer
Postat av: Robert

Mmmmhh, det skall böjas i tid, det som krokit skall bli...



/Rälige Robert

2011-09-26 @ 14:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0