IKEA

Åsa skulle iväg till IKEA och eftersom IKEA för en utlandssvensk är som gödsel i bingen för en smäktande sugga och ärtsoppa på torsdagar för en äkta ursvensk a la Hedenhös, så propsade jag givetvis på för att få följa med. Skulle ju Gudbevars, köpa en ram, packade nämligen ner ett av våra bröllpsfoton, men hur jag än försökte gick det inte ner i väskan med glas och ram (vägde säkert ett par hundra gram också) så jag behövde ju verkligen något att sätta runt den där pappersbilden jag rullat ihop och gömt undan i ett fack av den största resväskan.

 

Saknaden av Kalles kaviar i kylskåpet var också överväldigande, liksom knäckebröd och kräftor. De sistnämna köper man ju i Sverige bara om en kräftskiva är nära förestående, men bor man 700 mil från fäderneslandet känns tvånget att ha ett kilo kinesiska turbokräfor i frysen obeskrivligt. Med min i princip obeskrivligt korta inköpslista i minnet föreslog jag att vi skulle dela inköpsvagn, min lilla ram skulle ju ta så liten plats, inte lönt att släpa runt på en hel vagn för min del inte. 179 dollar senare hade vi passerat kassorna på det blå-gula, svenska palatset, bara för att trilla rakt in imatdisken och förbruka 88 dollar till, jäkligt dyr kalles. Hittade som tur var en vagn till vid utgångskassorna, annars hade vi aldrig fått med oss matvarorna, himmel vad en ram kan ta mycket plats!

 

Avslutade dagen med att baka bröd, (mix från blågula) man är ju en riktig bullmamma. NOT. Önskar verkligen att jag kunde baka, blir framförallt, samma fenomen som med kräftorna, oftast oerhört sugen på vaniljhjärtan, men var ska men hitta sådan här? Hemma i Sverige sitter farmor på ett fantastiskt recept som ger i det närmsta identiska kakor, fast man bakar dem i små aluminiumformar och enligt henne kan bara en idiot misslyckas med dessa små kulinariska underverk. Tack för den, jag har faktiskt försökt och inte tänker jag tala om hur det gick, Alicia däremot, lyckades med konststycket att baka de  små mumsbitarna till klassens timme redan när hon gick i trean vid den späda åldern av nio år. Känns återigen bevisat att gener kan hoppa över några generationer.

Men åter till brödet, tom jag ska ju klara av att öppna ett tetrapack, hälla i sex dl varmt vatten, skaka och hälla i brödform. In your dreams baby! Det jag lyckades knacka ur formarna liknade väl mest något som vilket murare med självaktning i behåll hade kasserat som icke godkänt material vid uppförande av 70-tals villa i obestämbar brun nyans, grovhugget tegel med svårbevisade brännskador. Blir bagels till frukosten imorgon.


Kommentarer
Postat av: Katrine

Jeg -norsken, i Sweden... Längter efter norsk makrell i tomat... Kaffe fra Bergen, Norsk sjokolade.... BRÖD och bullar bakat på Norsk Vis...( och Patricia , jeg klarar heller inte baka det på något enkelt sätt) ja jeg kan komme med en laaang lista...Men HALLÅ... ingen Norsk har startat et köpcenter som seljer detta, så jeg får åka alle mil til Norge å fylle bilen. så ni får ÄLSKA erat IKEA;)

2011-09-05 @ 15:48:46
Postat av: Robert

Det måste väl finnas jäst, vanlig (ej smaksatt) mjölk att köpa - eller?

/Rälige Robert

2011-09-26 @ 14:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0