Tjejträff

En av anledningarna med Ikea-besöket var att köpa kräftor och räkor, eftersom vi varit borta i 10 veckor, Åsa likaså och Mia bara jobbat medan Carina kört sitt eget race, hade vi ett visst behov av uppdatering och bestämde detta till igår och menyn var skaldjur. Första festen jag är på som inbegrep personlig bartender, Mackan (Tobbes son) har nämligen gått på en bartenderkurs i sommar och hade bland annat lärt sig blanda till en Cosmopolitan som var helt  gudomlig och fick oss att känna oss som värsta sex and the city brudarna. Därtill var det ett tjusigt tapasupplägg, Åsa är ju halvt spanjor, adressmässigt alltså, och sen frossade vi i räkor och kräftor tills faten var tomma och då handlade det om 3 kilo kräftor och minst ett kilo räkor, det slafsades och sögs och bets i klor och pillades ut kräftsmör och inte ett huvud lämnades tomt. Mia lyckades bita ifrån sig rejält och trimmade upp tänderna så att när hon idag skulle bita av en tejprulle lossade en stor flisa av ena framtanden, hon ser lite lätt Alfred E Neuman aktig ut just nu. Men mycket trevligt hade vi och det Petersson/Bengtssonska hemmet hade helt tydligt ett outtömligt förråd av vitt vin eftersom flaskorna bara dök upp från tomma intet med jämna intervaller.

 

Mackan i full action. Observera att det är bara lime och tranbärsjuice framme....


Vi har fullt upp med att tugga på läckerheterna och hinner inte ens le mot kameran.

Jajamän, det är Carina man skymtar bakom den lilla högen av skal.


Vitt vin har ju en viss jämförbarelsehet med vit vecka och vita veckor har vi ju inga, Inga hette en gammelfaster till mig som kom från Kornhult och Hult är ju som alla vet det gamla namnet för skog. Skogen här är ju mest palmer och träsk, vilket osökt för oss in på Mora träsk och ett annat lite udda band är ju Joddla med Siv med sin låt ”Grodor är äckliga”, de små gröna grodorna hör ju hemma i den svenska faunan, liksom hästen och för att besitta detta djur behöver man ju en sadel. Imorgon ska vi alltså åka till Saddlebrook resort, främsta anledningen var att det är där Bar Mitzvan ska ta plats och igår fick vi plötsligt höra att barnen skulle sova över där, fem tjejer + stackars Oscar i ett rum, hmmm. Stället ligger en halvtimme från oss och utlovade typ 4 500 000 gallons med vatten i poolerna och juni-september är det lågsäsong (LITE omvänt mot Mellbystrand då) så priserna är helt humana. I det barnvänliga USA’s land får man förstås ta med sig ett barn per vuxen utan extra kostnad så vi lurade med oss Alva så kan hon och Antonia roa sig medan vi ligger vid poolen och päser.

Vi träffade våra nya grannar idag, första gången för mig, de är indier och jag såg att Malakia 18024 är sålt, det var det där stället där vi mer eller mindre satte en fot i dörren och tryckte oss in utan mäklare för några år sedan och det bebodes ju av indier så nu är kvoten upprättad igen. Våra nya grannar verkar vara väldigt trevliga och yngsta sonen är jämngammal med Antonia men ungefär huvudet kortare och väger han hälften så mycket skulle jag bli förvånad. Storebrorsan däremot är 18 och har körkort (tre bilar i familjen förstås), jag hade kunnat gå i ed på att den där knubbiga killen med glasögon var den som var jämnårig med Antonia men så var inte fallet. Mamman i familjen heter Mita och jag var så koncentrerad på att upprepa namnet inom mig att jag presenterade mig som "Mita" för hennes man som heter någon på B som jag redan har glömt. Eftersom det var fredagskväll hade Tommy tänkt bjuda in dem på ett glas vin innan middagen, men sen kom han att tänka på de 25 par skor som hindrar själva uppfarten efter dörren, inomhus och röran i köket och skolböcker som ligger överallt och det allmäna kaoset hos familjen Nyberg så han lät bli. Själv hade jag ju inte haft några som helst sådana skrupler, kanske delvis beroende på att jag inte ser röran, så kallat sellektivt seende?

 

För er som undrar om de blonda svenskorna lyckades ta sig upp och dansa zumba klockan nio imorse så kan jag meddela att det gjorde hela gänget (utom Mia som jobbade, argh) och vi genomförde hela passet med bravur och insisterade samtliga på att vi skulle arbeta med vikter istället för hopp och flås. Dessutom var vi rörandes överens om att skulle vi tagit oss själva till passet hade samtliga gärna stått över, Carina kunde sträcka sig till att hon hade gått runt sjön istället, själv hade jag nog hellre legat kvar i sängen, Tommy tog morgonpasset och fick iväg ungarna till skolan men åtta kändes ändå väldigt tidigt. Grupptryck äger!!!


Kommentarer
Postat av: Karin

Du är verkligen i toppform...hinner skriva (och göra)så mycket på bara några dagar. Här gäller det att hänga med! Tänker på våran zumba på erat vardagsrumsgolv på Kerstins väg .... Den står väl högt i kurs?!? Kram, kram

2011-09-04 @ 21:38:44
Postat av: Katrine

Så fiiin i grönt min venn! Jeg ser deg for meg i zumbatakt;) tror jeg får prova det på et kurs med.. Nå når inte du är här å kan innstruere oss! Nå når höstmörket kommer behövs lite mer enn löpningen för å pigge upp meg;)klem klem Katrine

2011-09-05 @ 15:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0